LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
"در محضر مرجعيت"
 شب نهم
کد 1099
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 15 مهر 1385 - 13 رمضان العظيم 1427
در شب هاي پر برکت ماه رمضان علما، فضلا، طلاب حوزه علميه، شخصيت هاي گوناگون وعموم مؤمنان به ديدار آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي در شهر مقدس قم مي روند. طي اين ديدارها گفتگوهاي پر بهايي پيرامون مباحث علمي، فقهي، فرهنگي وتاريخي صورت مي گيرد که حاوي نکات ارزشمند بسياري است ومرجع عاليقدر نيز رهنمودها وسفارش هايي ايراد مي فرمايند.

بسم الله الرحمن الرحيم


در اين جلسه که حجج اسلام ومسلمين سيد رضي وسيد کاظم وحيدي نوادگان مرجع راحل آيت الله العظمي سيد محمد وحيدي قدس سره وحجت الاسلام والمسلمين شيخ عبدالکريم حائري از کربلاي معلا وجمعي از خطباي ارجمند نيز حضور داشتند، اين فرع فقهي از آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي سؤال شد:

اگر پزشک به مريض بگويد: روزه برايت ضرر دارد ولي خود مريض از اين بابت اطمينان نداشته باشد ونترسد که ضرري به او برسد، آيا روزه گرفتن برايش جايز است يا خير؟

ايشان در پاسخ فرمودند: روزه گرفتن براي چنين کسي جايز است، مگر اين که ضرر روزه معتنابه باشد؛ زيرا ملاک در افطار مريض، خوف از ضرر است.

ايشان در ادامه اين بحث ماجراي شخصي را بيان فرمودند که به پزشک مراجعه کرد وپزشک پس از معاينه اظهار داشت: روزه براي تو ضرر دارد آن بيمار ماجرا را جويا شد وطبيب گفت در صورت روزه داشتن يکي از چشمانت فاقد بينايي خواهد شد. بيمار گفت: مي خواهم امتحان کنم وببينم پس از چند روز روزه گرفتن اين اتفاق مي افتد. پزشک به او گفت: فايده اي ندارد؛ چون زيان اين کار به مرور زمان خود را نشان مي دهد. اما بيمار بدون توجه به هشدارهاي پزشک، ماه رمضان آن سال را روزه گرفت ومدتي پس از ماه رمضان يکي از چشمانش کاملاً فاقد بينايي شد.

سال بعد به پزشک مراجعه کرد واين بار هم پزشک به او گفت: اگر امسال را هم روزه بگيري چشم دوّمت را نيز از دست خواهي داد. اما وي به گفته پزشک اعتنا نکرد وبا خود گفت: شايد اين بار اشتباه مي کند. اما وقتي آن سال را روزه گرفت چند روز پس از پايان ماه مبارک چشم دوم خود را هم از دست داد. پس از آن به پزشک مراجعه کرد وپرسيد: مي توانم روزه بگيرم! طبيب گفت: روزه فقط براي چشمانت ضرر داشت وحالا که کور شده اي روزه گرفتن برايت اشکالي ندارد.

مرجع عالي قدر در پايان خاطرنشان کردند: روزه اي که اين مرد در سال اول ودوم گرفت باطل بوده وبايد بابت آن فديه بپردازد.

ايشان در پاسخ به اين پرسش که «با توجه به اين که پرداخت پول نان ارزان تر تمام مي شود، آيا مي توان در فديه پول نان را پرداخت کرد؟» فرمودند: اشکالي ندارد.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.