LOGIN
خبر
shirazi.ir
گزارشي از برگزاري نخستين روز همايش اميرمؤمنان امام علي عليه السلام در سوريه
کد 1376
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 11 مرداد 1386 - 18 رجب الأصب 1428
هفتمين همايش اميرمؤمنان امام علي عليه السلام با شعار «آشتي طلبي ودوري از خشونت در منظر امام علي بن ابي طالب عليه السلام» در لندن، سوريه وکربلا برگزار شد وطي آن دانشوران وانديشمنداني از نقاط، مليت ها ومشرب هاي فکري گوناگون به تصوير بخش هايي از بينش ومنش آن حضرت، به ويژه درخصوص مفاهيمي چون رواداري وآشتي طلبي وفرهنگ گفتگو پرداختند.

اين مراسم از روز پنجشنبه (چهارم تا هفتم مردادماه 1386) به طول انجاميد وبا استقبال فراوان گروه ها وشخصيت هاي گوناگون سياسي، فکري ومذهبي، دوستداران انديشه علوي وعموم مردم حقيقت جوي مواجه شد.

در افتتاحيه اين مراسم که روز هفتم مردادماه در مرکز فرهنگي عربي المزه (دمشق) برگزار شد پس از تلاوت آياتي از کلام الله مجيد وخوشامدگويي به حاضران توسط دبير همايش استاد زکي نوري، حجت الاسلام والمسلمين طباطبايي مدير مرکز فرهنگي فردوس با اشاره به پديده رو به افزايش خشونت در عصر حاضر وجهان اسلام، بازگشت به معارف ناب علوي را که آکنده از مفاهيم بشردوستانه وانساني است بهترين ضامن ايجاد صلح در جهان امروز دانست.

نخستين سخنران همايش شيخ عبدالکريم عبيد از لبنان بود که برگزاري چنين همايش هايي را که موجب نهادينه کردن ارزش هاي علوي است مهم توصيف کرد وخواستار تحقق واجراي مفاهيم مطرح شده در اين همايش ها شد.

وي خاطرنشان کرد: کتاب زندگاني امام علي بن ابي طالب عليه السلام داراي صفحات تابناکي مي باشد که آکنده از زيباترين وصادقانه ترين تئوري هاي احترام انسان وضرورت پاسداشت کرامت وآزادي اوست.

ديگر سخنران جلسه استاد عدنان عويد بود که ويژگي هاي حکومت علوي ورئوس اساسي مفهوم حکومت را در منظر امام علي عليه السلام بررسي وخاطرنشان کرد: سيره حکومتي مولاي متقيان علي عليه السلام وويژگي هاي حاکمِ عادل، از منظر ايشان به خوبي در نامه ها وفرمان هايي که براي واليان خود مرقوم مي داشتند هويداست ودر اين ميان وصيت آن حضرت به سردارشان مالک اشتر را بسياري از افراد منشور بنيان گذاري حکومت مي دانند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سيره حکومتي مولاي متقيان عليه السلام يادآور شد: علي عليه السلام دولتمردان را به دادگري، انصاف، رواداري، مهرورزي، بردباري در برآوردن حوائج مردم، خوشرفتاري با رعايا، احترام به مسئله قضاوت، اهتمام به قضات وتأمين زندگي آنان به منظور جلوگيري از لغزش، رشوه خواري وفساد دعوت مي کرد. آن حضرت مي خواست اسلام دولتي نيرومند نه فقط براي عرب ها بلکه براي همه انسان هاي مؤمن باشد.

در ادامه همايش استاد راجي انور هيفا در موضوع «آشتي طلبي ودوري از خشونت، از تئوري تا عمل» سخناني ايراد کرد. وي با اشاره به آيه شريفه: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ کَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ؛(1) اي کساني که ايمان آورده ايد همگي در صلح وآشتي درآييد واز گام هاي شيطان پيروي نکنيد چراکه او دشمن آشکاري است» گفت: به باور من ساده ترين چيزي که مي توان از آيه شريفه آموخت اين است که سلم وآشتي، عملي روحاني وجنگ وخشونت، رفتاري شيطاني است. هر جنگي که در پس آن دليل انساني ومعقولي نباشد وبا وجود امکان حل وفصل مسالمت آميز صورت گيرد، بي شک شيوه اي شيطاني وضدانساني است. زيرا خداي متعال نام خود را «سلام» خوانده وپيوسته به سلامت وآشتي فرا مي خواند. همچنين خداي متعال در بسياري جاهاي قرآن، از جمله در ابتداي هر سوره خود را با رحمانيت ورحميت توصيف کرده است.

وي تأکيد کرد: با وجود کوتاهي دوره زمامداري حضرت امير عليه السلام ومشکلات فراواني که بر سر راه ايشان آفريدند، آن جناب در آن روزگار بهترين آموزگار آشتي طلبي ودوري از خشونت بودند.

آخرين سخنران اين نشست دکتر لبيب بيضون درباره نگرش اسلام به جنگ وآشتي اظهار داشت: در اسلام نبرد، خون ريزي وددخويي وجود ندارد بلکه هرچه هست محبت، مهر وبرادري است. در منظومه انديشه اسلامي همه اجزاي کائنات يکپارچه در خدمت انسان هستند وآدمي بايد احساس کند همه چيز را دوست دارد وهمه چيز به او مهر مي ورزد.

وي در بخش ديگري از سخنانش تأکيد کرد: بسياري از پيامبران همچون نوح وصالح پس از صرف کوشش وزمان زياد در هدايت مردم، وقتي از آنان نااميد مي شدند آنان را نفرين مي کردند. اما رسول گرامي اسلام که پيام آور صلح وسلامت بود در برابر ستيزه جويي هاي مشرکان به اين بسنده مي کرد که به درگاه الهي عرضه دارد: «اللهم اهد قومي فإنهم لا يعلمون؛(2) خدايا، قوم مرا هدايت کن؛ چراکه نادانند».

برادر و حبيب پيامبر نيز به پيروي از ايشان «عفو به هنگام قدرت» را شعار خود قرار داده بود وهمه فکر وذکر وي هدايت همه مردم بود. آن حضرت حتي سرسخت ترين دشمنان خود را بخشود وروز جمل از مروان بن حکم درگذشت وعايشه را با اجلال واکرام راهي مدينه کرد ودر صفين وقتي معاويه آب را بست وبا پايمردي سپاهيان حضرت، دوباره به آب دسترسي يافتند مقابله به مثل نفرمود وآنان را سيراب نمود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. بقره(2)، آيه208.

2. بحارالانوار، ج11، ص298 (باب3ـ بعثته عليه السلام علي ...).