LOGIN
خبر
shirazi.ir
آيين بزرگداشت شهادت امام رضا عليه السلام در بيت آيت الله العظمي شيرازي
کد 1592
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 18 اسفند 1386 - 29 صفر الأحزان 1429

امروز شنبه 18 اسفندماه86 مراسم سوگواري شهادت هشتمين شرط توحيد، امام رئوف، حضرت ثامن الحجج امام علي بن موسي الرضا عليه آلاف والتحية والثناء در بيت آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي دام ظله برگزار شد.

در اين مراسم که سادات خاندان شيرازي، شخصيت هاي فرهنگي وديني، شماري از طلاب وفضلاي حوزه، زوار کريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، اتباع خارجي وعموم مردم سوگوار وارادتمند به مقام امامت وولايت حضور داشتند، ابتدا آياتي از کلام الله مجيد تلاوت شد. سپس حجت الاسلام والمسلمين رياحي درباره بخش هايي از زندگاني سراسر برکت حضرت ثامن الحجج عليه السلام ومظلوميت هاي ايشان سخناني ايراد کرد.

امامان بزرگوار ما مظهر کمال عقل هستند ودر اوج خردمندي قرار دارند

وي با اشاره به حديثي نوراني از حضرت رضا عليه السلام که در آن آمده است: «صَديقُ کُلِّ امريءٍ عَقلُهُ وَعَدُوُّهُ جَهلُهُ؛(1) دوست هرکس خرد او، ودشمن او ناداني اوست» اظهار داشت: امامان بزرگوار ما مظهر کمال عقل هستند ودر اوج خردمندي قرار دارند.

وي در ادامه يکي از مظاهر کامل شدن عقل آدمي را سعي فراوان در برآوردن حوائج مردم توصيف کرد وگفت: شخصي علامه جليل القدر ابن فهد حلي را در عالم رؤيا ديد که به همراه گروه فراواني از علما در خدمت رسول گرامي اسلام نشسته بود. با وجود حضور علماي جليل القدر وشخصيت هاي برجسته شيعه، رسول خدا عنايت خاص وبيشتري به مرحوم ابن فهد حلي داشتند. وقتي علت را جويا شد به او گفتند: ابن فهد نيز همچون ديگر علما اموالي براي رسيدگي به حوائج فقرا دارد. بقيه علما وقتي اين اموال در اختيارشان نباشد صبر مي کنند تا به دستشان برسد ولي ابن فهد در چنين حالتي از اموال خود به تهي دستان مي دهد واين مقام والا وعنايت ويژه نبي مکرم اسلام به او، به سبب اين صفت برجسته مي باشد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمين حائري به سخنراني پرداخت وگفت: مأمون عباسي جلسات مناظره فراواني با حضور علماي مذاهب وفقها ومتکلمان چيره دست تشکيل مي داد تا به خيال خود امام در مناظره با آنان شکست بخورد. در اين جلسات علما وخود مأمون از امام پرسش هاي علمي گوناگوني مي پرسيدند وامام رضا به هرکس به فراخور درک ورشته علمي اش پاسخي قانع کننده مي دادند. اما اين تلاش ها وتشکيل اين گونه جلسات جز شناخته تر شدن امام رضا وافزايش محبوبيت آن حضرت ورسوايي بيشتر مأمون نتيجه اي دربر نداشت.

وي در ادامه پاداش زائران امام رضا عليه السلام را که به حق آن حضرت معرفت داشته باشند بسيار فوق العاده توصيف کرد وگفت: در روايت آمده است که وجود گرامي امام هشتم فرمودند: «لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَي شَيْ‌ءٍ مِنَ الْقُبُورِ إِلَّا إِلَي قُبُورِنَا أَلَا وَإِنِّي مَقْتُولٌ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَمَدْفُونٌ فِي مَوْضِعِ غُرْبَةٍ فَمَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَي زِيَارَتِي اسْتُجِيبَ دُعَاؤُهُ وَغُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ؛(2) بار سفر بستن براي زيارت قبور شايسته نيست جز براي زيارت قبور ما. آگاه باشيد که من به زهر جفا مسموم خواهم شد ومرا در غربت کده اي به خاک خواهند سپرد. هرکه براي زيارت من بار سفر بربندد دعاي او مستجاب وگناهانش آمرزيده خواهد شد». در برخي از روايات پاداش زيارت آن امام همام در صورتي که توأم با معرفت به حق ايشان باشد با هفتاد حج وهفتاد عمره ودر برخي روايات با هزار حج وهزار عمره پذيرفته شده برابر دانسته شده است.

سخنران پاياني مراسم حجت الاسلام والمسلمين يگانه بود که ضمن سخنان خود يادآور شد: رضا، صابر، زکي، ولي، فاضل، وفي، سراج الله، قرة عين المؤمنين همگي جزء القاب امام رئوف حضرت علي بن موسي الرضا است. در اين ميان مشهورترين لقب آن حضرت «رضا» مي باشد. درباره سبب لقب دادن آن حضرت به رضا گفته شده است: ايشان را از آن رو رضا خوانده اند که در آسمان مورد رضايت، ودر زمين مورد خشنودي پيامبران خدا وامامان پس از ايشان بود. همچنين گفته اند: از آن رو که همگان ـ خواه مخالفان وخواه همراهان ـ به او خشنود بودند اين لقب را يافت.

مأمون عباسي جلسات مناظره فراواني با حضور علماي مذاهب وفقها ومتکلمان چيره دست تشکيل مي داد تا به خيال خود امام در مناظره با آنان شکست بخورد اما اين تلاش ها وتشکيل اين گونه جلسات جز شناخته تر شدن امام رضا وافزايش محبوبيت آن حضرت ورسوايي بيشتر مأمون نتيجه اي دربر نداشت

وي افزود: برخي نيز گفته اند از آن رو حضرت را رضا خوانده اند که مأمون به وي خشنود بود. در حالي که اين سخن غلط آشکار وتهمت ناروايي به آن حضرت است؛ زيرا پيش از ماجراي وليعهدي اجباري، آن حضرت به اين لقب شهره بودند وحتي در سخنان آباء بزرگوارشان نيز از آن وجود گرامي بارها به «رضا» يادشده است.

وي مسأله ولايتعهدي امام رضا را يکي از حيله هاي مأمون دانست وگفت: به روايت عيون اخبارالرضا، مأمون عباسي ابتدا به حضرت پيشنهاد کرد خود خلافت را قبول کند وچون آن حضرت امتناع فرمودند ودر اين باب گفتگوهاي زيادي بين آنها صورت گرفت سرانجام پس از دو ماه اصرار وامتناع، ناچار ولايتعهدي را پذيرفتند به اين شرط که از امر ونهي وحکم وقضا دور باشند وچيزي را تغيير ندهند. علت مخالفت آن حضرت اين بود که به علم امامت برايشان مسلم بود که عشيره عباسي ورجال دولت که عادت به لاابالي گري ودرازدستي کرده اند هرگز زيربار حق نخواهند رفت وايشان قادر به اجراي قوانين الهي نخواهند شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. کافي، ج1، ص11 (کتاب العقل والجهل...، حديث4).

2. عيون اخبارالرضا، ج2، ص254 (66_باب في ذکر ثواب...، حديث1).


  • نظری برای این خبر درج نشده است.