LOGIN
خبر
alshirazi.org
چکیده بیانات آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در گردهمایی عزاداران حسینی در شام غریبان حضرت سیدالشهدا علیه السلام
کد 38525
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 08 مرداد 1402 - 11 محرّم الحرام 1445

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله طبق رسم هرساله در شامگاه دهم محرم الحرام ۱۴۴۵ (به تقویم کشور ایران) در جمع صدها تن از عزاداران حسینی حاضر شدند و بیانات ارزشمندی را ایراد نمودند. متن زیر گزیده ای از این فرمایشات است. ایشان بیانات خود را اینگونه آغاز کردند:

بسم الله الرحمن الرحیم

عظم الله اجورنا واجورکم بمصابنا بأبي عبدالله الحسین علیه السلام وجعلنا وایاکم من الطالبین بثأره مع ولیه الإمام المهدی من آل محمد صلی الله علیه وآله.

فرارسیدن عاشورای حسینی را ابتدا به مقام شامخ حضرت بقیة الله الأعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و تمام مردان و زنان مؤمن و مظلومان عالم تسلیت و تعزیت عرض می کنم. امیدوارم خدای متعال با ظهور آن حضرت، جهانِ پر از ظلم را مملو از عدل و عدالت کند.

از تمام کسانی که در این ایام و در روزهای آتی در دو ماه محرم الحرام و صفر الأحزان با سعی و تلاش تحمل زحمت و مشکلات کردند و می کنند تا به دستگاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام خدمت کنند، تشکر و قدردانی می کنم و به عنوان مستحب شرعی دعاگوی آنان هستم.

معظم له بیانات خود را اینگونه آغاز کردند: جمله ای که عرض می کنم یکی از مهم ترین جملات زیارت قدسی عاشورا است: «اللهم اجعل محیاي محیا محمد وآل محمد ومماتي ممات محمد وآل محمد».

در این جمله از خدای متعال می خواهیم تا زندگی ما را در همه ابعاد در این دنیا مطابق با زندگی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد و مرگ ما نیز همانند مرگ آنان علیهم السلام باشد. چنین چیزی هرچند کامل و صد در صد امکان پذیر نیست اما از خدا می خواهیم تا جایی که ممکن است این دعا را در حق ما مستجاب کند.

مردم بر چهار دسته هستند: دسته اول کسانی هستند که زندگی و ممات آنان همانند اهل بیت علیهم السلام است، دسته دوم آنانی هستند که نه زندگی آنان همانند اهل بیت علیهم السلام است و نه مرگشان، دسته دیگر کسانی هستند که یکی از این دو فضیلت را دارند و دیگری را ندارند، این دسته نیز علی رغم کم و کاستی ها عاقبت به خیر می شوند و دسته چهارم کسانی هستند که زندگی خوبی دارند اما مرگ آنان مانند مرگ اهل بیت علیهم السلام نیست و عاقبت به خیر نمی شوند، مانند زبیر.

زبیر کسی بود که در ابتدا در خدمت رسول خدا صلی الله علیه وآله و سپس امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام بود اما در آخر در مقابل امیرمؤمنان علیه السلام ایستاد و عاقبت به شر شد. نقطه مقابل او حر است که ابتدا در لشکر ابن زیاد بود اما توبه کرد که اگر توبه نمی کرد، در زمره ابن زیاد و عمر سعد و... بود.

مرجع عالیقدر سپس به بیان مطالبی در رابطه با جناب حر علیه السلام پرداختند و فرمودند: در رابطه با حر بحث و نظر فراوان است که زمانی به آن پرداختم اما نکته مهم در مورد او این است که او گرفتار اثر وضعی اعمال خود شد؛ اعمالی که خود از آن با جمله «فقد ارعبت قلوب اولیائک» یاد کرده است. از این رو حتی نمی دانیم چه کسی بر پیکر او نماز خواند در حالی که بر بدن سایر شهدا امام زین العابدین علیه السلام یا فردی به دستور ایشان نماز خواندند.

مورد دیگر آن است که قبر حر از حرم امام حسین علیه السلام و مزار مطهر ایشان به دور افتاد در حالی که سایر شهدای کربلا در کنار مزار ایشان هستند و در تمامی زیارت های مخصوص و غیرمخصوصِ حضرت، آنان نیز شریک هستند. حر دچار آثار وضعی دیگری نیز شد که مجال بیان نیست. از آثار وضعی اعمال راه گریزی نیست.

برخورد امام حسین علیه السلام با حر واصحاب او چنان شگفت انگیز است که توصیه می کنم از آن اثری سینمایی ساخته شود. توصیه می کنم جوانان عزیز به این برخورد بی نظیر امام حسین علیه السلام توجه شایسته ای کنند.

حضرت عباس علیه السلام چنان نقش مهمی در کارزار کربلا داشتند که اگر اجازه جنگ می یافتند، کسی قادر به غلبه بر ایشان نبود اما از آنجایی که خدای متعال قصد امتحان بشر را داشت، واقعه کربلا را رغم زد، لذا امام حسین علیه السلام به ایشان اذن جنگ ندادند.

حر در ابتدا به هر نوعی با درخواست های امام حسین علیه السلام مخالفت کرد و ایشان را به همراه اصحابشان در منطقه ای که ابن زیاد خواسته بود متوقف کرد.

اما حضرت امام حسین علیه السلام تمام لشکریان او را سیراب کردند و حتی امام علیه السلام با دستان خود یکی از لشکریان او را سیراب کردند و سپس اسب های آنان را سیراب نمودند. این در حالی بود که حضرت علیه السلام می توانستند لشکر خسته و تشنه حر را بکشند و یا به حال خودشان رها کنند اما چنین نکردند. نشان دادن این رفتار ها در قالب فیلم و رسانه به جهان لازم است.

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در ادامه به جایگاه و نقش مهم رسانه اشاره کردند و فرمودند: دنیای امروز دنیای رسانه و ماهواره است و دیگران از آن برای مقاصد خود استفاده می کنند. عرضه داستان حر با تفصیلات آن، دنیا را تکان خواهد داد و مردم دنیا را به اسلام جذب خواهد کرد، همان گونه که امام رضا علیه السلام فرمودند: «فإن الناس لو علموا محاسن كلامنا لاتبعونا». پرداختن به این مطلب، این وظیفه ای برعهده ماست.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: «أنا من حسین». اگر امروزه اسلام و قرآن باقی مانده است، از برکت خون امام حسین علیه السلام است.

باید «أنا من حسین» به دنیا و همگان برسد تا مردم مخصوصاً جوانان از دین جدا و دور نشوند.

بحمد الله شیعیان در سراسر دنیا حضور دارند. آنان باید همت کنند و از رسانه و ماهواره برای معرفی جریان بی نظیر امام حسین علیه السلام که در تاریخ بشریت مانندی ندارد، استفاده کنند. برای این کار تمام لوازم اعم از سرمایه و امکانات مورد نیاز را با همت و تصمیم تهیه کنید و به این وظیفه بپردازید.

مطلب قابل توجه دیگر در رابطه با حر این است که او بارها از حرکت و جابجایی امام حسین علیه السلام جلوگیری کرد. ایشان در قبال این کار حر فرمودند: «ثکلتک امک». از این جمله معمولاً به عنوان نفرین تعبیر می شود اما آنچه به ذهن بنده می رسد این است که از آنجایی که امام علیه السلام از وقایع آینده و شهادت او مطلع بودند، این جمله باید اخباری معنا شود، به این معنا که (مادرت به عزایت خواهد نشست). به این نوع بیان مستقبل قریب الوقوع گویند.

معظم له به ذکر نمونه هایی از خصائص حسینیه پرداختند و فرمودند: سنتی که در روز عاشورا علمای صاحب رساله و مقلد، بدون عبا و پابرهنه به خیابان می آیند از پیشینه ای برخوردار است. ازجمله در کتب علمی مانند عروة الوثقی توصیه شده است فرد مصیبت زده بدون عبا و پابرهنه باشد. چنین کاری مستحب است همچنین در روایتی امام صادق علیه السلام به شخصی توصیه کردند در روز عاشورا همانند افراد مصیبت زده (بدون عبا و پابرهنه) باشد. این مطلب از خصائص حسینیه است و برای پیامبر اکرم و سایر معصومان علیهم السلام وارد نشده است.

ازجمله خصائص دیگر امام حسین علیه السلام این است که زیارت ایشان حتی در حالت ترس و خطر مستحب است، در حالی که برای فریضه ای مانند حج امن بودن راه شرط و ملاک استطاعت است. از زمان امام زین العابدین علیه السلام تا زمان غیبت کبری هیچ گاه رفتن به کربلا امن و خالی از تهدید جانی و... نبود اما با این حال معصومان علیهم السلام همواره به زیارت ایشان توصیه می کردند.

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در بخش پایانی سخنانشان فرمودند: بنده بار دیگر همگان را به توجه به زیارت مقدس اربعین توصیه می کنم. خدای متعال در قرآن کریم مسلمانان را به آموختن بعضی صفات از مشرکان توصیه می کند و می فرماید: «إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ»، یعنی همانگونه که مشرکان زحمات را بر خود هموار می کنند، شما نیز در مقابل مشکلات ایستادگی کنید. در راه زیارت اربعین نیز باید برخی چیزها را از کفار آموخت. فرقه ای از کفار برای یکی از زیارت های دینی خود تسهیلات فوق العاده ای ازجمله برداشتن گذرنامه و ارزان شدن هتل و سایر نیاز های زائران را در نظر گرفته اند. ما نیز باید این کارها را از آنان بیاموزیم.

چرا کشور عراق و سایر کشورهای مسلمان برای زیارت امام حسین علیه السلام از زائران پول دریافت می کنند؟! اکنون که مردم عراق بخش اعظم خورد و خوراک را برای زائران فراهم کرده اند، حکومت ها و تاجران بزرگ نیز سایر نیازها را برطرف کنند که از مهم ترین آن ها هتل و محل اسکان زائران، و دیگری تأمین وسایل حمل و نقل است.

همگان، مخصوصاً جوانان عزیز باید درجهت برداشته شدن گذرنامه برای زیارت اربعین مطالبه و تلاش کنند. در کشورهای غیراسلامی نیز باید اینگونه باشد. این کشورها با درخواست های مکرر و قابل توجه موافقت می کنند.

هند که کشوری غیرمسلمان است روز عاشورا را به عنوان تعطیل رسمی اعلام کرده است. چرا این روز در اکثر کشورهای اسلامی تعطیل رسمی نیست؟ باید برای تحقق این موضوع تلاش و فعالیت کرد.

از خدای متعال مسألت دارم به همگان توفیق دهد در دستگاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام خدمت و ایفای نقش کنند و به آنان که از چنین توفیقی برخوردارند، توفیق روزافزون عنایت فرماید، و صلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.