مرجع عالي قدر حضرت آية الله العظمي حاج سيد صادق شيرازي، جمعي از دانشجويان عراقي دانشگاه بغداد را در بيت خود به حضور پذيرفت. معظم له ضمن خوشامدگويي و آرزوي قبولي زيارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها و امام رضا عليه السلام براي آنان و نيز بهره مندي شان از شفاعت آن دو بزرگوار در امر دنيا و آخرت فرمود: خداي متعال دو چيز در هر انساني به وديعت نهاده است:
1- باورهاست، به اين معنا که انسان پذيرفته است دزدي حرام، دروغگويي کاري ناپسند و ستمگري عملي زشت است؛
2- شهوات است که در شهوت بدني، مانند تمايل به خوردن و شهوت روحي _ رواني، مانند حب ظهور (خودنمايي) و تقاخر جلوه مي کند.
از اين رو آن کس که شهوات خود را بر باورها و اعتقادات خويش مقدم بدارد زيانکار و راه گم کرده است، زيرا چنين گزينه اي انسان را به وادي گمراهي و آلوده شدن به دزدي، دروغ و ستم نسبت به ديگران مي کشاند. در مقابل، باورها، رفتار و سلوک خوب، انسان را راه يافتگي بخشيده، او را از لغزش و گناه بازمي دارد.
آية الله العظمي شيرازي افزود: البته نسبت برتري دادن به هر يک از دو گزينه پيش گفته در انسان ها متفاوت است و از همين رو مراتب توفيق انسان نيز متفاوت خواهد بود. بنابراين، انسان هر چه بيشتر باورهاي خود را بر تمايلات خود مقدم بدارد، به همان اندازه موفق تر خواهد بود و عکس اين قضيه نيز صادق است.
معظم له سخنان خود را اين گونه دنبال کرد: بديهي است که مقدم داشتن باورها بر شهوات چندان آسان نيست، اما انسانِ بااراده مي تواند با توکل بر خدا بدان مرحله برسد و مطمئن باشد خدا وي را در اين راه ياري خواهد کرد و حضرتش درباره توکل فرموده است: «...فإذا عزمت فتوکل علي الله...؛ و چون تصميم گرفتي بر خدا توکل کن».(1)
سپس حجة الاسلام والمسلمين سيد جعفر شيرازي (فرزند مرجع راحل) در جمع دانشجويان عراقي سخنان خود را با اين آيه شروع کرد: «هو الذي أرسل رسوله بالهدي ودين الحق ليظهره علي الدين کلّه ولو کره المشرکون؛ او کسي است که پيامبرش را با هدايت و دين درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند، هرچند مشرکان خوش نداشته باشند».(2)
آن گاه در توضيح آيه گفت: اين آيه به حقيقتي و سنتي از سنت هاي الهي در دنيا اشاره دارد و آن اين است که هر چيزِ درست بنيان و مبتني بر حق _ اگر چه پس از گذشت روزگاراني باشد _ سرانجام حاکميت و اقتدار خواهد يافت و چنان که گفته اند: تنها درست است که پايدار مي ماند.
او افزود: بايد توجه داشت که پيروزي اين دين (اسلام) بر ديگر اديان با ابزار معجزه صورت نخواهد پذيرفت، بلکه با به کار بستن شريعت _ که منظومه تکامل يافته اسلام است _ اين اراده الهي تحقق خواهد يافت.
حجة الاسلام شيرازي با اشاره به ابعاد اسلام گفت: شريعت اسلام به حدود شرعي، مانند بريدن دست دزد يا سنگسار کردن زناکار _ که برنامه کاري و شعار برخي از جريان هاست _ محدود نيست، بلکه اسلام، حدود را آخرين راه کارِ بازدارنده مي داند. همچنين اسلام در حصار عبادات و معاملات نمي گنجد، بلکه _ بنا به روايات و آموزه هاي اهل بيت عليهم السلام _ تمام جوانب زندگي سياسي، اقتصادي، اخلاقي و اجتماعي را در بر مي گيرد.
وي پرداختن به يکي دو مورد از احکام اسلام را روي گرداني از خدا خواند، آن جا که حضرت حق مي فرمايد: «ومن أعرض عن ذکري فإن له معيشة ضنکاً ونحشره يوم القيامة أعمي؛ و هر کس از ياد من دل بگرداند، در حقيقت، زندگيِ تنگ [و سختي] خواهد داشت، و روز رستاخيز او را نابينا محشور مي کنيم». (3)
وي ضمن اين که سقوط رژيم صدام را _ صرف نظر از عوامل سرنگون کننده آن _ لطف الهي خواند، همگان را در حد توان مسؤل حفاظت از اين نعمت دانست و پاسداشت از آن را شايسته توجه خواند.
آقاي سيد جعفر شيرازي چالش هاي تحميل شده از سوي غرب و مخالفان خاندان رسالت و نيز چالش از سوي کساني که رفتار و انديشه اي در تضاد با آموزه هاي الهي دارند، مهم ترين مسأله پيش روي مردم عراق خواند و شناخت صحيح و کامل از اسلام را عامل پيروزي بر چالش هاي پيش گفته دانست.
وي سخنان خود را اين گونه به پايان رساند: درست است که اسلام دين برتر و داراي انديشه برتر است، اما اين مقدار دانستن، کافي نيست، بلکه بايد اسلام را آن گونه که هست در عمل به کار بست و به مردم باوراند که روش اهل بيت عليهم السلام تجلي گاه اسلام است و اسلام هماره به پيشرفت، صلح خواهي، مهرباني فرا مي خواند و جهان در سايه اسلام خواهد توانست از رفاه و سعادت بهره مند گردد. با ارائه چنين چهره اي از اسلام، اين دين بر تمام اديان پيروز خواهد شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 / آل عمران ، آيه 159.
2 / توبه ، آيه 33.
3 / طه ، آيه 124.