LOGIN
بیانات
shirazi.ir
ارزش والاي «نيّت»
کد 1003
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 24 تیر 1385 - 19 جمادى الثانية 1427

مرجع عالي قدر روز چهارشنبه 21/4/85 (16جمادي الثاني) در جمع عده اي از شهروندان سعودي وزائران آستان معطر امام رضا عليه السلام فرمودند: در روايت آمده است که رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به ابوذر غفاري فرمودند: «يا أباذر، ليکن لَکَ في کُلِّ شَيء نيَّة صالحَة حَتّي في النَوم الأکَلَ؛(1) اي ابوذر، بکوش در هر کاري ـ حتي خفتن وغذاخوردن ـ نيتي [خدايي ونيکو] داشته باشي».


ايشان افزودند: وصيت رسول خدا صلي الله عليه وآله به جناب ابوذر غفاري از جمله احاديث شريفي است که علماي ما در جاهاي متعدد ذکر کرده اند. بنده به همگان ـ به ويژه جوانان ونوجوانان عزيز ـ توصيه مي کنم از فرصت تعطيلات تابستاني بهره برداري کنند واين سفارشنامه را ـ اندک اندک ومثلاً روزي چند سطر ـ از حفظ کنند؛ چراکه اين وصاياي ارزشمند در آينده، ودر دنيا وآخرت به کار آنان وديگران خواهد آمد. رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله ده ها وصيت به ابوذر غفاري ـ ودر حقيقت از طريق ابوذر به همه مؤمنان در همه زمان ها ـ فرموده اند که حاوي سعادت دنيا وآخرت است.

ايشان خاطرنشان کردند: رسول خدا صلي الله عليه وآله در اين وصيت ارزشمند جايگاه والاي «هدف» را در زندگي وافعال واقوال ما گوشزد مي کنند.

هر يک از ما انسان ها در زندگي فعاليت هاي گوناگوني انجام مي دهيم براي نمونه به سفر مي رويم، غذا مي خوريم، آب مي آشاميم، ازدواج مي کنيم، تجارت مي نماييم، در راه خدا انفاق مي کنيم وهزاران کار ديگر... در پسِ هرکدام از اين فعاليت هاي عادي روزانه چه «هدفي» نهفته است؟ ممکن است هدف شخصي از اين فعاليت ها ارضاي تمايلات وغرايز نفساني مانند خودنمايي، يا به دست آوردن سلامت جسمي باشد. براي نمونه ممکن است کسي براي لذت بردن آب بنوشد يا بخواهد آتش تشنگي خود را فرو بنشاند، يا به توصيه پزشک روزانه چندين ليوان آب را ـ با وجود بي ميلي ـ بنوشد تا کليه هايش بهبود يابند. رسول خدا به ابوذر ونيز به همه مؤمنان سفارش مي کنند که در پيش افتاده ترين وساده ترين فعاليت هاي روزانه نظير آب خوردن خدا را در نظر بگيريم وبکوشيم هدفي فراتر از سيراب شدن يا سلامت ولذتِ صرف را مدّنظر قرار دهيم.

ايشان تأکيد کردند: خداي متعال در قرآن کريم مي فرمايد: «وَأَنَّ إِلَي رَبِّکَ الْمُنتَهَي؛(2) همه امور به پروردگارت منتهي مي شود». بکوشيم که «هدف» نهايي ما از کليه فعاليت هايمان ـ حتي نوشيدن آب ـ خداي متعال باشد. براي نمونه يک دانش آموز يا دانشجو درس مي خواند تا با موفقيت فارغ التحصيل شود؛ هدف او از فارغ التحصيلي وگرفتن مدرک، کارشناس شدن در رشته اي خاص است؛ مي خواهد کارشناس شود تا در آينده شغل خوبي داشته باشد؛ شغل خوب باعث مي شود نيازمند نباشد ودست خود را در برابر اين وآن دراز نکند و... اين اهداف همين طور ادامه مي يابند ولي مهم آن است که درنهايت ـ ولو پس از چندين واسطه ـ به خدا برسند، وهدف نهايي شخص به نوعي به خداي متعال منتهي مي شود «وَأَنَّ إِلَي رَبِّکَ الْمُنتَهَي».

ايشان در بخش ديگري از سخنانشان به مسئله جوانان ونوجوانان اشاره کردند واظهار داشتند: خداي متعال جوان با ايمان را بيشتر از پير با ايمان دوست دارد. چراکه تمايلات وشهوات انسان پير رفته رفته رو به سستي مي گذارد. جوانان بهتر از بزرگسالان مي توانند در «داشتن نيت خدايي» موفق شوند ودر کليه افعال ريز ودرشت زندگي رضايت خدا را مدنظر قرار دهند واو را منتهاي آمال خود قرار دهند.

ايشان در پايان خاطرنشان کردند: ممکن است کسي به خاطر دوري از گزند ديگران با آنان خوش اخلاق باشد وممکن است براي خشنودي وطاعت الهي خوش اخلاقي پيشه کند. هدف افراد از عباداتي چون زيارت بارگاه امام رضا عليه السلام نيز متفاوت است وممکن است همراهي با خانواده ودوستان، تفريح وتفرج، خريد، و... يا طاعت الهي وعرض ارادت به امام باشد. اگر عزم خود را جزم کنيد که همه کارهايتان براي خدا باشد، در اين راه موفق خواهيد شد. افراد موفق همگي کساني بوده اند که عزم جدي داشته اند وبه خدا واهل بيت عليهم السلام که وسيله تقرب به اويند توسل کرده اند. خداي متعال مي فرمايد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ؛(3) اي کساني که ايمان آورده ايد از خدا پروا کنيد وبه او توسل (وتقرب) جوييد».

پس از ايشان حجت الاسلام والمسلمين سيد جعفر شيرازي نيز نکات زير را يادآور شد:

1. کار جهان مبتني بر منطق است وخداي متعال نيز دائماً عقول مردم را مخاطب قرار داده وهنگام بيان اوامر الهي، علل شرايع را نيز گاهي بيان داشته است. براي نمونه نماز را موجب دوري انسان از فحشا ومنکر دانسته است: (إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَي عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ)(4) شايد علت اين شيوه آن باشد که اطاعت کورکورانه ـ اگر اين تعبير درست باشد ـ نتايج چندان رضايت بخشي دربر ندارد. اما اطاعت آگاهانه وهمراه با رضايت، استمرار لازم را خواهد داشت. اين مطلب در تربيت فرزندان ومحيط خانواده نيز صادق است.

2. شيوه اهل بيت عليهم السلام نيز سخن گفتن با عقل مردم واقامه برهان در برابر برهان است. اما عادتاً اهل باطل از تبليغات وشايعه پراکني وغوغاسالاري براي به کرسي نشاندن سخن وباور خود بهره مي جويند. آنان معمولاً از عِده وعُده وسلطه وامکانات وتجهيزات بيشتري برخوردارند واز هرراهي براي اثبات حقانيت خود استفاده مي کنند.

3. چه بسا دربرابر تبليغات وشايعه پراکني هاي اهل باطل برخي از اهل حق به تنگ آيند وزبان به شکايت بگشايند. براي نمونه امروز شيعيان در بسياري از نقاط عالم از سخنان ياوه وتهمت ها ودورغ پردازي هاي دشمنان رنج مي برند وآزرده خاطر مي شوند. اما بايد بدانند که اين حالت، مخصوص اين زمان نيست وهميشه ودر همه زمان ها اهل حق از اين مسئله رنج مي برده اند. حتي رسول خدا نيز چه بسا از چنين مسئله اي اندوهگين مي شدند. قرآن کريم يادآور مي شود: «وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ يَضِيقُ صَدْرُکَ بِمَا يَقُولُونَ* فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَکُن مِّنَ السَّاجِدِينَ* وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّي يَأْتِيَکَ الْيَقِينُ؛(5) ما مي دانيم که از آنچه آنها مي گويند دلتنگ مي شوي. پس به ستايش پروردگارت تسبيح گوي وسجده کن وتا زمان مرگ پرستش کننده پروردگارت باش».

از اين آيه برداشت مي شود که ما دربرابر تبليغات مسموم دشمنان به جاي تسليم شدن، سه وظيفه زير را برعهده داريم:

1. التجا [پناه آوردن] وتوجه به خدا که باعث اطمينان قلبي مي شود وذکر خدا (فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ

2. فروتني در برابر اوامر الهي (وَکُن مِّنَ السَّاجِدِينَ) يادآوري مي شود که در ميان تمام مصاديق احترام، سجود بهترين حالت اظهار خضوع است؛

3. صبر وپرستش خدا تا دم مرگ وبه دست آوردن يقين.

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

1. مجموعه ورام، ج2، ص57.

2. نجم(53)، آيه42.

3. مائده(5)، آيه35.

4. عنکبوت(29)، آيه45.

5. الحجر(15)، آيه97ـ99.