LOGIN
بیانات
shirazi.ir
ديدار شماري از فرهنگيان رباط کريم با آيت الله العظمي شيرازي
کد 1247
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 10 اسفند 1385 - 11 صفر الأحزان 1428

 

آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي روز سه شنبه هشتم اسفندماه 1385 در ديدار با شماري از معلمان رباط کريم ضمن بيان تبعات منفي وزيان هاي سوءخلق، درخصوص آثار وضعي آن هشدار داده، فرمودند: سعدبن معاذ يکي از صحابه والاي رسول گرامي اسلام است که به همت مصعب بن عمير به آيين اسلام درآمد والبته خود، سبب مسلمان شدنِ تمام طايفه اش ـ جز يک نفر ـ گرديد. او در شمار صحابه رسول خدا صلي الله عليه وآله درآمد وخدمات ومجاهدت هاي بسياري در کارنامه درخشان خود ثبت نمود واز نمونه هاي خوب مسلمانان صدر اسلام گرديد. هنگام مرگ، رسول خدا شخصاً زير جنازه او را گرفتند وروي سر انگشتان خود راه مي پيمودند ومي فرمودند: شمار فراواني از فرشتگان الهي در تشييع جنازه سعد حاضر شده اند. آن حضرت پس از اقامه نماز، براي سعد دعا کردند وخود درون قبر وي رفتند وخشت هاي خام را پشت سر جنازه سعد قرار دادند ونگذاشتند بقيه صحابه اين کار را انجام دهند.

از اين روايت بر مي آيد که رسول خدا صلي الله عليه وآله در حق هرکسي اين رفتار را انجام نمي دادند واين برخورد استثنايي، حکايت از ارزش ومقام والاي سعد بود.

مادر سعد با ديدن اين رفتار استثنايي وتکريم آميزِ پيامبر گفت: اي سعد بهشت بر تو گوارا باد! رسول خدا او را از اين سخن بازداشتند وفرمودند: سعد گاهي با خانواده خود بداخلاقي مي کرد. از همين رو اکنون قبر به وي فشار آورد.

مرجع عالي قدر افزودند: نقل چنين روايتي از زبان امام صادق عليه السلام دلالت بر استثنايي بودن رفتار پيامبر دارد و البته در مورد کسي چون سعد ـ که سبب خدمات بسيار بود ـ شگفت نيست. ولي گفتار پيامبر درباره سوءخلق وي سخت تأمل برانگيز است.

بنابه گفته پيامبر او گاهي در خانه بداخلاقي مي کرد ونه هميشه. بدين معنا که همين مقدار از سوءخلق هم اثر منفي ووضعي خود را به جا مي گذارد حتي اگر آن شخص، صحابي جليل القدر وکوشايي چون سعدبن معاذ باشد واين از شدت بدي سوءخلق حکايت مي کند.

ايشان تأکيد کردند: هيچ کس حق ندارد با ديگري با بداخلاقي رفتار کند وانسان حتي با خانواده وهمسر خود حق بدرفتاري ندارد. شايسته است همه ما در هنگام حضور در جمع خانواده، از غضب بپرهيزيم وغضب خود را براي خشنودي خداي متعال فرو خوريم وخشم وناراحتي خود را به ديگران انتقال ندهيم.

ايشان تصريح کردند: خداي متعال ما را به عبرت آموزي از حکايات پيشينيان فرا خوانده است تا با درس آموختن از آنان، دچار پشيماني نشويم.

پس از ايشان حجت الاسلام والمسلمين سيد جعفر شيرازي با تأکيد بر عصمت پيشوايان دين خاطرنشان کرد: اعتقاد به عصمت پيامبر واهل بيت عليهم السلام به هيچ عنوان مصداق «غلو» نيست؛ زيرا مطابق حقيقت است.

وي افزود: متأسفانه بسياري از افراد آيه شريفه «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ يُوحَي إِلَيَّ؛(1) بگو همانا من فقط بشري چون شما هستم که به من وحي نازل مي شود» را در رد عصمت مي پندارند ووجود هرگونه تفاوت وبرتري ميان خلق وائمه را منکر مي شوند اين در حالي است که در قرآن مسئله برتري وتفاضل بارها به ميان آمده وبرخي از غذاها، بني آدم، وبرخي از پيامبران، بر غذاها، موجودات وپيامبران ديگر برتري داده شده اند. منظور از «مثليت» وهمانندي در اين آيه فقط همانندي در ترکيب وهيأت انساني است بدين معنا که صفات انساني مانند غذاخوردن در آنان نيز وجود دارد.

وي تصريح کرد: مسئله عصمت نقش تعيين کننده اي در معارف وعقايد اسلامي دارد. اعتقاد به عصمت امامان بزرگوار نشان از آن دارد که راه آنان منحصراً راه هدايت ومصون از هرگونه خطاست وهر چيزي که در برابر آنان باشد باطل است.

وي با انتقاد از نگرش برخي افراد درخصوص وجود قرائت هاي متفاوت از دين اظهار داشت: صراط مستقيم الهي يکي بيش نيست وعصمت اهل بيت عليهم السلام نشان دهنده آن است که فقط وفقط قرائت اهل بيت عليهم السلام مطابق واقع است وهيچ خطا وباطلي در آن راه نمي يابد.

شايان ذکر است وي در پايان به برخي از پرسش هاي اعتقادي ومذهبي حاضران پاسخ گفت.

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

الکهف(18)، آيه110.