LOGIN
بیانات
shirazi.ir
"آيت الله العظمي شيرازي:"
تحصيل علوم ومعارف اسلامي براي نشر فرهنگ گسترده اهل بيت عليهم السلام ضروري است
کد 1164
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 05 آذر 1385 - 4 ذوالقعدة الحرام 1427

 

روز پنجشنبه دوم آذرماه 1385 آيت الله سيد حجت ابطحي، مدرس حوزه، مؤلف وخطيب به همراه عده اي از فضلا ومبلغان با آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي ديدار نمودند.

مرجع عالي قدر در ابتدا به مراتب علم وتقوا وسابقه ديريرينه آشنايي شان با مرجع فقيد آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي قدس سره اشاره نمودند وبراي ايشان از درگاه باري تعالي علو درجات را مسئلت کردند وفرمودند: آيت الله العظمي تبريزي درگذشتند وپرونده دنيوي ايشان بسته شد. اما پرونده ما همچنان باز است تا چگونه عمل کنيم وچه اندازه در راه طاعت الهي بکوشيم.

ايشان در بيان تفاوت دستاوردهاي روحانيون، فضلا وحوزه ومراجع با ديگر اصناف جامعه واهميت نقش علم فرمودند: اگر مرحوم آيت الله العظمي تبريزي مهندسي زبردست ودر عين حال متدين بودند بهتر بود يا اکنون؟ آيا اگر تاجري امين ومتدين بودند بيشتر منشأ خدمات بودند يا اکنون که مرجع تقليد هستند؟ حتي اگر ايشان مهندس، تاجر يا پزشکي موفق، صادق وباتقوا بودند هرگز نمي توانستند به اين اندازه منشأ آثار وبرکات فراوان شوند. حال که اين را دانستيم چه خوب است جوان ها را به دروس حوزوي وآموختن معارف اهل بيت عليهم السلام فرا خوانيم ووالدين را تشويق کنيم تا فرزندانشان را به تحصيل در حوزه ها دعوت نمايند.

ايشان حجم آمادگي دشمن را فوق العاده توصيف وخاطرنشان کردند: دشمنان دين از هم اکنون براي دهه هاي ديگر خود را آماده مي کنند وبه صورت ميليوني عِده و عُده لازم را مهيا ساخته اند. البته بنابه وعده قرآن اين امور باطل، زائل مي شود وبه رغم ظاهر هول انگيزش خواه ناخواه نابودشدني است. قرآن کريم فرموده است: «کَذَلِکَ يَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاء وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْکُثُ فِي الأَرْضِ؛(1) خدا براي حق وباطل اين گونه مثل مي زند. کف [روي آب] به کناري مي افتد ونابود مي شود وآنچه براي مردم سودمند است در زمين پايدار خواهد ماند». اين وعده الهي تخلف ناپذير است وصد درصد محقق خواهد شد وما شاهد نابودي کامل باطل خواهيم بود. اما چه خوب است ما نيز در تحقق اين مهم سهمي داشته باشيم وبه اندازه خود گامي برداريم. يکي از بهترين گام ها در اين خصوص آموختن ونشر علوم ومعارف اسلامي است.

مرجع عالي قدر در ادامه يادآور شدند: يکي از خطبا که به فعاليت هاي تبليغي در کشورهاي منحرف از مکتب اهل بيت عليهم السلام اشتغال دارد براي بنده نقل مي کرد: روزي مقامات امنيتي کشور او را احضار کرده، به او گفتند: يکي از دولتمردان عليه تو شکايت کرده وگفته است: تو به صحيح بخاري توهيه نموده وگفته اي: چنين نيست که تمام احاديث موجود در صحيح بخاري صحيح باشد. آن خطيب در دفاع از خود اظهار داشت: در صحيح بخاري آمده است: رسول خدا صلّي الله عليه وآله به خانه عايشه اشاره کرده، فرمودند: «هاهنا الفتنة ـ ثلاثاً ـ من حيثُ يطلع قرن الشيطان؛(2) شاخ شيطان از اين جا بر مي خيزد». آيا اين حديث از نظر شما صحيح است؟

مأمور امنيتي با شنيدن اين حديث خاموش شد وهيچ سخني نداشت که بگويد.

آيت الله العظمي شيرازي کتاب هاي اصيل شيعه را مطابق خرد وفطرت سليم انساني وآکنده از معارف دانستند وتصريح کردند: از حضرت زهرا سلام الله عليها چندين خطبه نقل شده که از جمله آنها خطبه مشهوري مي باشد که در مسجد ايراد فرموده اند. اين خطبه فشرده اي از اصول دين، اخلاق، احکام وهمه معارف وحياني است که اگر به شيوه اي مناسب به جهانيان عرضه شود ميليون ها تن را دگرگون ومتحول مي سازد وبه راه راست هدايت مي کند، ولي چنين کاري همت جوانان را مي طلبد که پا در اين راه بگذارند وپس از آموختن معارف اسلامي اقدام به هدايت ديگران کنند.

ايشان تأکيد کردند: در طول تاريخ فراوان بودند غيرشيعياني که عناد نداشتند وپس از گفتگو با شيعيان باسواد به آيين تشيّع گرويدند واز بزرگان شيعه وخوبان اصحاب ائمه شدند.

سليمان بن خالد يکي از اصحاب موثق امام صادق عليه السلام است که تمام علما ومراجع در گذشته وحال روايات وي را مي پذيرند وبر اساس آن فتوا مي دهند. اين شخص در ابتدا شيعه نبود ولي به واسطه برخي از شيعيان به آيين تشيّع گراييد. از آن جا که وضو ونمازهاي او در گذشته نادرست بود وهمين طور به ولايت ـ که اصل اصول است ـ پايبندي نداشت شروع به اعاده نمازها وتمام اعمالي نمود که پيش از استبصار به جاي آورده بود واين مطلب را با امام صادق عليه السلام درميان نهاد. حضرت به او فرمودند: حالت پيشين تو [نداشتن ولايت] از فقدان شرايط نمازهايت بدتر بوده است. اين ماجرا نشان دهنده کوشايي وشدت طاعت وي نسبت به خدا واهل بيت عليهم السلام مي باشد. سلمان، ابوذر، زراره، ابوحمزه ثمالي، علي بن مهزيار، ابوخالد کابلي وبسياري ديگر از شخصيت هاي عظيم وجليل القدر در ابتدا راه ديگري را مي پيمودند وبعدها به مکتب اهل بيت عليهم السلام پيوستند. در تاريخ يهوديان، نصارا وملحدان بسياري به آيين تشيّع گراييده اند وامروزه نيز در گوشه وکنار دنيا روزانه اين اتفاق مي افتد. از همين رو امروزه منحرفان از مکتب اهل بيت عليهم السلام دچار نگراني شده اند وسخت به تکاپو افتاده اند. از آن جا که نمي توانند با آزادي فعلي ورسانه هاي فراگيري چون اينترنت مقابله نمايند، در پي تربيت خيل عظيمي نيروي مبلّغ برآمده اند. يکي از بزرگان علماي شيعه که در کشوري عربي ساکن است مي گفت: فقط در اين کشور وهابيان در حال تربيت يک ميليون ونيم جوان براي دهه هاي آينده مي باشند. توجه به چنين آمارهايي بايد در ما اين انگيزه را ايجاد کنه که براي تربيت حاملان اسلام اصيل اقدامي درخور وشايسته انجام دهيم.

ايشان در بخش ديگري از بياناتشان درباره جايگاه عظيم ودرک ناشدني بانوي بزرگوار اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها فرمودند: خداي متعال در حديثي قدسي به ملائکه تسبيح گوي آسمان ها فرموده است: «وعِزَّتي وجَلالي لَأَجْعَلَنَّ ثواب تسبيحکم وتقديسکم إلي يوم القيامة لـمحبي هذة المرأة وأبيها وبعلها وبنيها؛(3) به عزت وشکوهم سوگند که ثواب تسبيح وتقديستان را براي کساني خواهم نوشت که اين زن وپدر وهمسر وفرزندانش را دوست مي دارند». در اين انکته ترديدي نيست که حضرت زهرا سلام الله عليها دنباله رو پدر بزرگوارشان مي باشند واز آن حضرت برتر نيستند، بلکه خود را فداي شريعت پدرشان فرمودند. با اين حال خداي متعال برخلاف اسلوب رايج وشيوه هميشگي، پيغمبر صلّي الله عليه وآله وديگر خاندان اهل بيت عليهم السلام را به واسطه حضرت زهرا معرفي کرده وايشان را محور معرفي آن ذوات مقدسه قرار داده است. گزاف نيست اگر بگوييم درکي که تمام علما وحکما ومتفکران دنيا از مقام والاي ايشان دارند فقط سايه اي از حقيقت است وشايد حقيقت واقعي را فقط در آخرت بتوان درک نمود. شايد يکي از ويژگي هاي ناب منظومه معرفتي تشيّع وفرهنگ بي بديل آن همين نکته باشد که حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها مرکز اين منظومه ومحور شناخت ديگر ذوات مقدس آل عبا ومعرفت يافتي نسبت به آنان باشد.

ايشان تأکيد کردند: شايسته وبلکه لازم است انسان خود را در فرهنگي که يکي از ويژگي هاي بي بديل آن محوريت خانم فاطمه زهرا سلام الله عليها است، وارد نمايد وتعاليم وآداب وعلوم ومعارف اين فرهنگ غني را به قدر توان خود بياموزد وبياموزاند. در طبقه نخست مراجع درجه اول ما ـ که چه بسا عددشان به 30 يا 40 تن برسد ـ نام سه يا چهار نفر وجود دارد که در ابتداي جواني به کسب وکار مشغول بودند ودر سن سي سالگي يا بيشتر به تحصيلات حوزوي وآموختن معارف ديني اقدام نمودند. مسلماً آغازکردن تحصيل در سن سي سالگي دشوار ي هاي ويژه خود را دارد وبا تحصيل در کودکي ونوجواني متفاوت است. اما اين افراد با اخلاص وتوکل بر خدا وتوسل به اهل بيت وکوشش پيگير به مقامات والاي علمي وعملي دست يافتند. يکي از اين افراد صاحب رياض رحمةالله عليه مي باشد.

فرهنگ تشيّع فرهنگي گسترده است که زحمات بسياري مي طلبد. شايسته است کساني که مي توانند، خود را وقف آموختن اين فرهنگ ومعرفي آن به جهانيان نمايند تا مانند گذشته، علي بن مهزيارها وزراره هاي روزگار ما به آيين تشيّع درآيند وهدايت شوند. اگر کسي همت کند واز اهل بيت کمک بخواهد بي شک مورد عنايت آن بزرگواران واقع خواهد شد.

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

1. رعد(13)، آيه17.

2. صحيح بخاري، ج4، ص46.

3. بحارالانوار، ج43، ص17 (باب2 ـ اسمائها وبعض فضائلها...، حديث16).

 

 

 

  • نظری برای این خبر درج نشده است.