LOGIN
بیانات
shirazi.ir
آيت الله العظمي شيرازي: امر قرآن امر علي عليه السلام وفرمان علي فرمان قرآن است
کد 1050
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 28 مرداد 1385 - 24 رجب الأصب 1427

 

آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي در ديدار با اعضاي کاروان زيارتي «السراج» عربستان اظهار داشتند: در حديث شريف ومتواتري که عامه وخاصه از رسول خدا صلّي الله عليه وآله نقل کرده اند آمده است: «هذا عليٌّ مع القرآن والقرآن مع علي... ألا وإنّي سائلکم غدا ماذا صنعتم فيما أشهدت الله به عليکم في يومکم هذا إذا وردتم عليَّ حوضي؛(1) اين علي است که پيوسته با قرآن همراه است وقرآن نيز پييوسته با علي است... بدانيد که فرداي قيامت وقتي در کنار حوض کوثر با من ملاقات کنيد درباره چيزي که خدا را در آن برشما گواه گرفتم از شما پرسش خواهم کرد».

ايشان افزودند: قرآن کتاب خداي متعال است که آن را بر رسول خدا صلّي الله عليه وآله نازل فرموده ودر عين حال حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام نيز از سوي خدا ورسول به امامت تعيين شده است. اين دو پيوسته با هم هستند وهرکدام مؤيد وپشتيبان ديگري است، علي عليه السلام ما را به پيروي از قرآن دعوت مي کند وقرآن نيز ما را به فرمانبرداري از علي فرا مي خواند ودر اين ميان هيچ «منطقه الفراغ»ي وجود ندارد.

ايشان در تبيين بيشتر اين ديدگاه خاطرنشان کردند: قرآن ما را به نمازخواندن فرمان مي دهد، علي عليه السلام پيشاهنگ نمازگزاران وپيشواي کساني است که نماز را اقامه مي کنند ومردم را نيز بدان فرا مي خواند. اگر قرآن ما را به حسن خلق امر مي کند علي عليه السلام در خوشرفتاري مقتداي همگان است. براي مثال وقتي قرآن ما را به اموري چون صله رحم ونيکي به خويشاوندان وهمسايگان فرمان مي دهد واز بريدن پيوند خويشاوندي نهي مي کند وجود مبارک اميرمؤمنان عليه السلام را مشاهده مي کنيم که در صف اول کساني قرار دارد که به خويشاوندان وهمسايگان نيکي مي کند واز بريدن پيوندهاي خويشي وهمسايگي خودداري مي ورزد. چيزي وجود ندارد که قرآن بدان امر کرده باشد وعلي عليه السلام در صف اول عاملان وآمران به آن ـ پس از رسول خدا صلّي الله عليه وآله ـ نباشد.

ايشان در توضيح برخي از مفردات حديث نبوي يادشده فرمودند: رسول خدا صلّي الله عليه وآله در حديث يادشده نفرمودند: «أنا أسألکم»، هرچند اين تعبير نيز همان معنا را مي رساند. بلکه از اسلوب جمله اسميه وادوات تأکيد استفاده کرده، فرمودند: «ألا وإنّي سائِلکم» براساس قواعد زبان عربي جمله اسميه معناي تأکيد را مي رساند.

آيت الله العظمي شيرازي تأکيد کردند: در اين نکته ترديدي نيست که وجود مبارک رسول خدا صلّي الله عليه وآله در روز قيامت از همگان درخصوص قرآن وعلي عليه السلام پرسش خواهند نمود. حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها نيز فرموده اند: «والزّعيمُ محمدٌ والموعدُ القيامة؛(2) در آن جا بزرگ وپيشواي مردم رسول خداست ووعده همه ما روز قيامت خواهد بود». در روز قيامت از همه سؤال خواهد شد که چقدر به قرآن عمل کردي؟ وبه چه اندازه از علي عليه السلام پيروي نمودي؟ در آن روز همه ما اعم از زن ومرد، پير وجوان، دارا وتهيدست و... در برابر اين پرسش قرار خواهيم گرفت.

ايشان در پايان تصريح کردند: ما در ماه مبارک رجب قرار داريم ودر اين ماه نيکي ها پاداش مضاعف دارد. در اين ماه شريف ودر اين سفر مبارک وزيارتي با خدا ورسول عهد کنيد تا پايان عمر از قرآن وعلي عليه السلام پيروي نماييد، زيرا اطاعت از علي عليه السلم اطاعت از قرآن است وقرآن فرمان علي عليه السلام است.

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

1. شيخ صدوق، الخصال، ج1، ص65 (السؤال عن الثقلين يوم القيامه).

2. طبرسي، الاحتجاج، ج1، ص102 (احتجاج فاطمةالزهراء...).