LOGIN
بیانات
shirazi.ir
"آيت الله العظمي شيرازي:"
تعامل نيک با همه مخلوقات الهي، بهشت را براي انسان تضمين مي کند
کد 1487
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 08 آذر 1386 - 18 ذوالقعدة الحرام 1428

 

شماري از خدام آستان مقدس حضرت سيدالشهدا وآستان مقدس قمر بني هاشم عليهماالسلام روز دوشنبه (5آذرماه1386) ضمن ديدار با آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي دام ظله، از رهنمودهاي ايشان بهره مند شدند.

مرجع عالي قدر در ابتداي اين ديدار فرمودند: در روايت آمده است که مردي اعرابي نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله آمد که قصد رفتن به جنگ داشت. او رکاب ناقه حضرت را گرفت وگفت: اي رسول خدا، مرا عملي بياموز که بدان وارد بهشت شوم. حضرت پاسخ دادند: هرگونه دوست داري مردم با تو برخورد کنند، همان گونه با آنان رفتار کن وهر کاري که نمي پسندي در قبال تو انجام دهند، تو نيز انجام نده. اکنون بگذار ناقه به راهش ادامه دهد.(1)

معظم له افزودند: اين فرمايش گرانبهاي نبوي دستور اخلاقيِ کلي وارزشمندي را به ما مي دهد به طوري که بسياري از رفتارهاي پسنديده وناپسند با آن شناخته مي شود. بر اين اساس شايسته است همه چيزهايي را که براي خود دوست داريم، در همه جوانب گوناگون زندگي اعم از مشکلات، فروبستگي ها، گشادگي، تهي دستي، دارايي و... براي ديگران نيز بپسنديم ودوست داشته باشيم. همچنين هرچه براي خود نمي پسنديم براي ديگران نيز نخواهيم وهر رفتاري را که خوش نداريم، خود نيز در قبال ديگران مرتکب نشويم. براي نمونه وقتي همسر، برادران يا خويشاوندانمان از سفر باز مي گردند، به همان شکل با آنان رفتار کنيم که دوست داريم وقتي از سفر باز مي گرديم در برخورد با ما انجام دهند. همين طور شايسته است اين اصل کلي اخلاقي را در برخورد با همسايگان، در بازار وهنگام خريد وفروش وسود وسودا، ودر همه حال وبا همه اشخاص وحتي حيوانات مدنظر قرار دهيم؛ چراکه ستم کردن به حيوانات نيز در روايت نهي شده وظلم نسبت به هرکه باشد ناپسند است ونتيجه منفي آن پيش از عالم آخرت در همين جهان گريبان گير ستمگر خواهد شد. پايبندي به اين اصل بنا به فرمايش نبوي سعادت آور است وبهشت را براي انسان تضمين مي کند.

ايشان تصريح کردند: متأسفانه در مقام عمل ودر جوامع انساني مشاهده مي کنيم که افراد پايبند به اين صفتِ زيبا اندکند. خداي متعال مي فرمايد: «وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّکُورُ؛(2) اندکي از بندگان من شکرگزارند». اين عده اندک شمار کساني هستند که نيکي ديگران را با نيکي پاسخ مي گويند وشايسته است که هريک از ما تلاش کنيم در شمار اين افراد اندک قرار گيريم. قانون اين جهان چنين است که نتيجه افعال نيک وبد ما مستقيماً به خودمان باز مي گردد. اهل بيت عليهم السلام در اين جهان اهل نيکوکاري بودند ودنيا نيز پاسخ نيکوکاري هايشان را به نيکي داد وچنان که مشاهده مي کنيم نام ونشانشان را جاودانه ساخت. اين يزيد لعنةالله عليه بود که حضرت سيدالشهدا عليه السلام را به قتل رساند ولي تاريخ جز اين مي گويد وچيزي غير از اين نگاشته است. شاعر عرب مي گويد:

ظنوا بأن قتل الحسينَ يزيدهُم لکنما قتل الحسينُ يزيدا؛

يزيديان گمان مي کنند يزيد حسين را به قتل رسانده است، اما به راستي که حسين عليه السلام بود که يزيد را به قتل رساند!

آيت الله العظمي شيرازي با اشاره به دشواري هاي کسب فضائل اخلاقي يادآور شدند: اين پند گرانمايه نبوي رمز سعادت دو جهان است. هرچند پايبندي به آن در نهايت دشواري است ولي اگر کسي به راستي عزم خود را بر اين کار جزم کند در نهايت آساني خواهد بود. در حديث شريف ديگري از رسول خدا صلي الله عليه وآله آمده است: «حُفّت الجنةُ بالمکاره؛(3) گرداگرد بهشت را اموري فرا گرفته که براي نفس آدمي ناخوشايند است». بر اين اساس بايد دشواري هاي اين کار را بر خود هموار کنيم تا مجبور به تحمل امور دشوارتري در دنيا وآخرت نشويم.

مرجع عالي قدر در پايان با تأکيد بر آيه شريفه «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا؛(4) اگر نيکي کنيد به خود نيکي کرده ايد واگر بدکاري پيشه کنيد به خودتان بدي روا داشته ايد» فرمودند: نتيجه همه خوبي ها وبدي ها ـ در دو جهان ـ نهايتاً به خودمان باز مي گردد کسي که در گفتار وکردار ودر تعامل با همگان نيکي ونيکوکاري را اساس کار خود قرار دهد دير يا زود ثمره نيکي هايش به خودش باز مي گردد وعکس اين مطلب نيز صادق است. غرض اين که از نيکي بدي زاده نمي شود واز بدي نيز خوبي بر نمي خيزد وچنان که گفته اند: «گندم از گندم برويد جو زجو».

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. اصول کافي، ج2، ص146 (باب الانصاف والعدل، حديث10).

2. سبا(34)، آيه13.

3. روضة الواعظين، ج2، ص421 (مجلس في الحث علي مخالفة النفس...).

4. اسراء(17)، آيه7.

 

 

 

  • نظری برای این خبر درج نشده است.