LOGIN
بیانات
shirazi.ir
دانش آموزان دبيرستاني قزوين با مرجع عالي قدر ديدار نمودند
کد 853
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 29 بهمن 1384 - 19 محرّم الحرام 1427

 

جمعه شب گذشته هشتاد تن از دانش آموزان دبيرستاني شهرستان قزوين با حضرت آيةالله العظمي سيد صادق شيرازي در محل بيت ايشان در شهر مقدس قم ديدار وبه رهنمودهاي پدرانه ايشان گوش سپردند.

آيةالله العظمي شيرازي ضمن اشاره به حديث: «حسنُ الخلقِ ذَهَبَ بخيرِ الدّنيا والآخرة؛(1) کسي که داراي اخلاق نيکوست خير دنيا وآخرت نصيب او مي شود» فرمودند: همه ما از کوچک وبزرگ، با سواد وبي سواد وزن ومرد در پي آنيم که در دنيا سعادتمند شويم وهيچ کس نيست که نخواهد سعادتمند شود. به عبارت ديگر امکان ندارد کسي عاقل باشد ولي نخواهد سعادتمند شود. حتي کودکان نيز به نوعي در پي خوشبختي وسعادتند.

ايشان افزودند: بسياري از مردم گمان مي کنند اموري چون پول ومنصب و... خوشبختي مي آوردند در حالي که پول نمي تواند باعث خوشبختي انسان شود. برخي گمان مي کنند علم وداشتن تحصيلات عالي خوشبختي مي آورد، در حالي که واقعيت اين است که علم وداشتن تخصص ومدرک هرچند خوب است ولي باعث خوشبختي انسان نمي شود. اگر به تيمارستان ها مراجعه کنيم چه بسا افراد پولدار، صاحب منصب، پزشک وباسوادي ببينيم که بر اثر فشار، راهي تيمارستان شده اند. در حقيقت اموري چون مدرک وسواد وتخصص ابزارهاي مفيدي هستند ولي خوشبختي فرد را تضمين نمي کنند.

ايشان در ادامه افزودند: خوشبختي واقعي همان طور که پيشوايان دين ما فرموده اند در اخلاق خوب است. انسان خوش اخلاق هيچ گاه بر اثر فشارهاي روحي راهي تيمارستان نمي شود ودر پيچ وخم روزگار نمي شکند وگرفتاري ها او را خرد نمي کنند.

آيةالله العظمي شيرازي تصريح کردند: خوش اخلاقي فقط به معناي داشتن چهره گشاده وخنده رو و... نيست بلکه مجموعه فراواني از فضايل اخلاقي نظير: حلم، گذشت، خودداري از آزار دادن مردم و... را در بر مي گيرد.

ايشان خاطرنشان کردند: انسان بداخلاق از آسايش وراحتي بي بهره است در حالي که انسان خوش اخلاق در نهايت آسايش است وشب هنگام که سر بر بالين مي گذارد در نهايت آسايش مي خوابد وچنين شخصي حتي با کسي که نسبت به او بداخلاقي روا داشته با خوش اخلاقي برخورد مي کند.

پس از ايشان حجةالاسلام والمسلمين سيد حسين شيرازي به ايراد سخن پرداخت وبا اشاره به حديث: «ينبئکم حلمهم عن علمهم؛(2) بردباري آنان [اهل بيت عليهم السلام] گويا ونشان دهنده ژرفاي علم آنان است» گفت: ميان علم وحلم ارتباط تنگاتنگي وجود دارد. کسي که به درجات والاي علم رسيده است، به صفت حلم آراسته مي شود.

وي افزود: کساني که نگرش وديد بالاتري دارند به خوشايند يا بدآيند مردم اعتنا نمي کنند وحتي از نکوهش ديگران نيز دچار رنجش نمي گردند.

وي خاطرنشان کرد: بسياري از مشکلات ودشواري ها که باعث ناخرسندي ما مي شود در حقيقت به سود ماست وکساني که نگرش بالايي دارند به خوبي مي دانند که مصيبت ها وسختي ها همگي به ظاهر مصيبت است ولي براساس حکمت الهي ـ که ما از آن بي خبريم ـ در نهايت به منفعت ماست. هر تلخي در دنيا با نوعي خوشي همراه است هرچند ميان اين تلخي وخوشي ديرزماني فاصله افتد.

وي در پايان به دانش آموزان توصيه کرد: همان طور که درس هاي فيزيک، شيمي، زيست شناسي و... را مي خوانيد سعي کنيد خودتان را بهتر از گذشته بشناسيد ومعارف معنوي وديني خود را نيز گسترش دهيد واز خدا علم حقيقي بخواهيد. در روايت آمده است: ليس العلم بکثرةِ التعليمِ والتعلّمِ بل العلمُ نورٌ يقذفه اللهُ في قلبِ من يشاء؛(3) علم به کثرت تعليم وتعلم حاصل نمي شود بلکه علم نوري است که خدا در دل هر که بخواهد قرار مي دهد.

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

1. وسايل الشيعه، ج12، ص254، حديث15933 (باب104ـ استحباب حسن الخلق....).

2. غررالحکم، ص116.

3. مصباح الشريعة، ص16 (باب6ـ في الفتياء).

 

 

 

  • نظری برای این خبر درج نشده است.