LOGIN
بیانات
shirazi.ir
رهنمودهاي مرجعيت در ديدار سالانه بانوان
کد 1122
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 05 آبان 1385 - 4 شوال المكرّم 1427

 

آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي در ديدار سالانه بانوان با ايشان به پيشينه تاريخي اين مجلس اشاره کرده، فرمودند: اين مجلس پيش از اين سال ها توسط مرحوم اخوي اعلي الله درجاته برگزار مي شد وايشان هرسال رهنمودهايي در جمع بانوان محترم ابراز مي داشتند. بنده نيز به سهم خود ودر ادامه همان مجلس هرسال عرايضي بيان مي کنم.

مرجع عالي قدر با اشاره به فقره دعاي «وجدّد بِهِ ما امتحي من دينک؛(1) پروردگارا، به واسطه امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف بخش هاي فراموش شده دين خود را تجديد حيات کن» اظهار داشتند: جمله يادشده بخشي از دعايي است که از جانب خود حضرت بقيةالله الاعظم وارد شده وبا «اللّهم عرّفني نفسک؛ خدايا خودت را به من بشناسان» آغاز شده است. اين دعا را علماي ما به نقل از نواب خاص امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف نقل کرده وآورده اند که حضرت خواندن اين دعا را در زمان غيبت سفارش فرمودند.

ايشان افزودند: اين فقره گوياي اين معناست که بخش هايي از دين خدا محو ونابود شده است وظهور حضرت بقيةالله موجب تجديد حيات اين بخش هاي فراموش شده مي گردد. لفظ «امتحي» در اين فقره به معناي محو ونابودي کامل مي باشد وروشن است که نابودن شدن غير از دگرگوني است وناظر به مرحله اي بالاتر از تغيير ودگرگوني صرف است.

ايشان دين خدا را مفهومي گسترده ويک فرهنگ خاص توصيف کردند که با همه ابعاد وشئون زندگي فردي واجتماعي انسان ارتباط دارد وخاطرنشان کردند: دين خدا فقط اموري چون موعظه، بهشت، جهنم، ثواب وعقاب نيست. بلکه اين امور فقط جزء دين خداست. دين خدا از بهشت وجهنم وثواب وعقاب تا احکامي چون نماز وروزه وخمس وزکات واحکام اقتصادي واجتماعي و... را دربر مي گيرد ووظايف متقابل زن وشوهر ونيز والدين وفرزندان نسبت به يکديگر را بيان مي کند وبه همين مقدار ختم نمي شود بلکه تمام حرکات وسکنات وگفتار وکردار همه مردم در همه ادوار زندگي را شامل مي شود. دين خدا درخصوص سخن گفتن، خاموشي گزيدن، انجام دادن کاري يا ترک آن وکليه افعال ما برنامه وحکم ويژه دارد که ممکن است در قالب واجب، حرام، مستحب، مکروه يا مباح باشد. دين خدا چنين گستره عظيمي دارد والبته خداي متعال جز آن را نمي پذيرد ومي فرمايد: «إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ؛(2) در حقيقت، دين نزد خدا همان اسلام است». اين مفهوم گسترده از دين طي قرون واعصار دستخوش تغيير وتبديل بسيار شده وچه بسا بخش هايي از آن به کلي دگرگون يا محو شده است. شايد بهترين مصداق ياري امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف کمک به احياي اين بخش هاي نابودشده يا روبه نابودي دين است زيرا آن جناب خواندن اين دعا واين فقره را توصيه فرموده اند واين گوياي دغدغه خاطر شريفشان نسبت به اين مسأله است. کم ترين کاري که مي توانيم در اين خصوص انجام دهيم اين است که جزء کساني نباشيم که در محو اين اجزا سهيم بوده اند.

ايشان در بخش ديگري از سخنانشان فرمودند: اسماء از زنان مؤمن در صدر اسلام است که خواندن احوالات ايشان را توصيه مي کنم. وي همسر جعفربن ابي طالب بود وپس از آن که جناب جعفر در جنگ موته به شهادت رسيدند، و عدّه وفات سپري شد، به همسري ابوبکر درآمد ومحمدبن ابوبکر حاصل اين ازدواج است. پس از ابوبکر، اميرمؤمنان علي عليه السلام اسماء را به همسري گرفتند ودو فرزند از آن حضرت به دنيا آوردند که يکي از آنها عون بن علي بن ابي طالب عليه السلام است که در کربلا به شهادت رسيد.

اکنون مي پرسيم اگر در روزگار ما زني چنين کند وپس از مرگ شوهر، ازدواج نمايد آيا مورد تشويق قرار مي گيرد يا با فشارهايي از ناحيه اجتماعي مواجه مي شود وچه بسا زنان جامعه ما او را بي وفا بشمارند. بي شک کار اسماء عين دين وعين اسلام است ولي اين امر که جزء دين بوده امروز قبح عرفي پيدا کرده وحتي ضد ارزش شده است. آيا سه بار ازدواج اسماء که امروز از نظر برخي از ما عيب است غير از دين خدا بوده است؟ مسلماً اين کار ايشان مورد پسند شرع مقدس وجزء دين بوده است. دين خدا مي گويد: غير از همسران پيامبر صلي الله عليه وآله که پس از ايشان ازدواج با آنان حرام است، بقيه زنان پس از مرگ شوهرانشان مي توانند ازدواج کنند. غير از اين استثنا مورد ديگري نداريم وسيره اهل بيت عليهم السلام نيز شاهد روشن اين معناست.

اين مسأله در مورد ازدواج مردان پس از مرگ همسرانشان نيز وجود دارد. اميرمؤمنان پس از شهادت خانم فاطمه زهرا سلام الله عليها ازدواج کردند ولي امروزه اين کار نيز عيب به شمار مي رود.

آيت الله العظمي شيرازي مهريه هاي سنگين را نيز يکي از موارد تخلف از دين وروش پيامبر صلي الله عليه وآله توصيف کردند وفرمودند: امروزه اگر رسول خدا صلي الله عليه وآله در ميان ما وهمين شهر مقدس قم تشريف بياورند چند مورد از اين ازدواج ها ومهريه ها را مي پسندند وموجب ناخرسندي ايشان نمي شود؟ مهم آن است که ما جزء کساني نباشيم که پيامبر صلي الله عليه وآله وامام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف را مي آزاريم. خود رسول گرامي اسلام هنگام ازدوج هيچ پولي نداشتند که به عنوان مهر به حضرت خديجه بدهند، چراکه اصولاً حضرت هر پولي به دستشان مي رسيد به نيازمندان مي دادند وپولي نزد حضرتش باقي نمي ماند. اما حضرت خديجه که از ثروتمندان عرب هم ثروت بيشتري داشت واز اين مطلب آگاه بود، مبلغ چهارهزار دينار طلا خدمت حضرت فرستاد تا آن را به عنوان مهريه به عموي حضرت خديجه بدهند. در آن روز چهارهزار دينار طلا معادل چهل هزار درهم نقره بود. اما رسول خدا اين مبلغ را مهر حضرت خديجه نکردند. بلکه 39.500 درهم از آن مبلغ را به نيازمندان دادند وفقط پانصد درهم را مهريه حضرت خديه کردند. درحقيقت آن حضرت با اين کار، مهريه اندک را سنت وقانوني ساختند که ما از آن پيروي مي کنيم.

از همان روز مبلغ پانصد درهم به عنوان «مهرالسنه» قلمداد شد ونوبت به حضرت زهرا سلام الله عليها وديگر بانوان اهل بيت عليهم السلام که رسيد همين مبلغ را به عنوان مهريه قرار دادند. اگر ما اين سنت نبوي را که بخشي از دين است زيرپا نمي نهاديم امروزه در امر ازدواج جوانانمان اين همه گره ايجاد نمي شد وشاهد اين همه ناهنجاري وگناه وفساد در جامعه نبوديم. متأسفانه امروزه اگر زني مهريه اش به اندازه مهرالسنه باشد، خجالت مي کشد واين امر را پنهان مي کند. زيرا به قدري مهريه هاي سنگين جزء عادات وفرهنگ ما شده که حتي کساني هم که دوست دارند به اين سنت عمل کنند با فشار اطرافيان وجامعه مواجه مي شوند. اين يکي از مواردي است که از دين خدا محو شده است.

آيت الله العظمي شيرازي راهکار چنين بحراني را خود بانوان دانستند وفرمودند: بکوشيد خودتان از کساني نباشيد که به اين مشکل دامن مي زنند. اگر شما به اين سنت نبوي عمل نمي کنيد، عمل کنندگان به اين سنت را نکوهش نکنيد ودل امام زمان را نيازاريد.

ايشان در فراز ديگري از بياناتشان بر اهميت تربيت فرزندان ونقش سرنوشت ساز تربيت در آينده فرزندان فرمودند: اگر پدر ومادر در مسائل تربيتي ملاحظه بيشتري کنند بسياري از مشکلات وناهنجاري هاي آينده روي نمي دهد.

معظم له توجه به قرآن وتعاليم اهل بيت عليهم السلام را ضامن سعادت مردم وخانواده ها توصيف کردند وخاطرنشان کردند: در اسلام نه مردسالاري صحيح است ونه زن سالاري. خداي متعال مي فرمايد: «لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ؛(3) مانند همان وظايفي که بر عهده زنان است به طور شايسته به نفع آنان بر عهده مردان است». متأسفانه برخي مي پندارند بعضي از آيات قرآن مردسالاري را افاده مي کند. اگر زن وشوهر هرکدام به وظايفي که دين خدا برايشان مقرر داشته است عمل کنند احساس خوشبختي وشادماني خواهند نمود واز زندگي لذت خواهند برد. متأسفانه در حوزه مسائل خانوادگي نيز مفاهيم غلطي راه يافته وبسياري از احکام دين مورد بي اعتنايي واقع شده است.

ايشان در اشاره به ديگر موارد محوشده از دين فرمودند: براساس احکام اسلامي کسي که مديون است وپول ندارد که قرض خود را ادا کند، به زندان فرستاده نمي شود وتحت فشار قرار نمي گيرد. از سوي ديگر دولت اسلامي بايد به چنين افرادي کمک کند تا بدهي خود را بپردازند. رسول خدا صلي الله عليه وآله فرموده بودند: کساني که از دنيا مي روند وپولي به جا نمي گذارند که خانواده شان با آن روزگار بگذرانند، هزينه آنان با من است. از اين دست احکام فراموش شده موارد بسياري داريم که حتي اجراي يکي از آنها کافي است تا جامعه را به بهشت تبديل کند.

ايشان در پايان اين سفارش ها را به بانوان فرمودند:

1. احکام خدا را بياموزيد وآن را به ديگران وبه ويژه فرزندانتان ياد دهيد. براي اين کار مي توان از رساله توضيح المسائل وکتاب هاي ساده کمک گرفت.

2. در ازدواج آسان گير باشيد وملاکتان شما در ازدواج ايمان واخلاق اسلامي باشد، نه امور مالي؛ زيرا سعادت با همدلي زن وشوهر در سايه مهرباني وايمان تحقق مي يابد نه پول ومسائل مادي؛ بکوشيد موانع ازدواج را از ميان برداريد.

3. با حکمت وموعظه حسنه با فرزندانتان رفتار کنيد وجوّي صميمي وصالح در خانه ايجاد نماييد تا فرزندانتان به راحتي خواسته هايشان را با شما مطرح کنند.

4. هريک به قدر خود بکوشيد احکام فراموش شده دين را زنده کنيد ودست کم از کساني نباشيد که به احکام پشت مي کنند ودل امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف را مي آزارند.

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

1. بحارالانوار، ج53، ص198 (باب31_ ما خرج من توقيعاته...).

2. آل عمران(3)، آيه19.

3. بقره(2)، آيه228.