LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۲۴ شوال المکرم ۱۴۴۳)
کد 29022
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 29 خرداد 1401 - 19 ذوالقعدة الحرام 1443

در روز پنجشنبه ۲۴ شوال المکرم ۱۴۴۳ (۵ خرداد ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

مشروح مطالب مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

سؤال: در دعای «اللهم عرفنی نفسک»، منظور از معرفت حجت خدا چیست؟

جواب: امیرمومنان علیه السلام فرمودند خدای متعال توحید را بدون نبوت قبول نمی کند و نبوت را بدون ولایت قبول نمی کند. کم ترین درجه معرفت به امام این است که حضرت از طرف خدا حجت بوده و واجب الاطاعة است. اعتقاد به علم و مقامات حضرت در مراتب بالاتر است.

سؤال: القاب معصومان علیهم السلام از طرف کیست؟

جواب: بعضی القاب در روایات ذکر شده و بعضی ازالقاب از کلمات بزرگان دین است.

سؤال: در برخی روایات وارد شده آبی که ولایت را قبول کرد، شیرین شد و آبی که ولایت را قبول نکرد، شور شد و همانند این روایت در مورد میوه ها و جمادات وارد شده است در حالی که مکلف نیستند و آیه می فرماید:«انا عرضنا الامانة علی السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها و اشفقن منها» (احزاب72).

جواب: این آیه تفسیر به عقاید شده است. تمامی مخلوقات ازجمله جبال و آب و آسمان و جمادات در حد و مرحله خودشان مکلف هستند. بله در حد بشر نیستند. عقل برای بشر است، اما ادراک برای تمامی مخلوقات است و قرآن می فرماید: «و ان من شیء الا یسبح بحمده».(اسراء 44)

سؤال: اگر خود قاضی اتفاقی را ببیند، آیا می تواند به علم خود عمل کند؟

جواب: خلاف است. جماعتی گفته اند قاضی می تواند به علمش عمل کند، اما خیلی ها گفته اند نمی تواند، بلکه باید از روی ادله باشد و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «انما اقضی بینکم بالبینات».

سؤال: اگر قاضی یک اتفاقی را ببیند، آیا می تواند یکی از شاهدان باشد؟

جواب: چه اشکال دارد که بگوییم قاضی می تواند یک شاهد باشد، مگر اینکه ادعای انصراف شود و البته انصراف باید محرز شود.

سؤال: حضرت صادق علیه اسلام فرمودند توحید و نبوت و ولایت بدون برائت قبول نمی شود. حدود برائت چیست؟

جواب: یک مرتبه برائت، قلبی است، که نفرت و انزجاراز دشمنان دین است و یک مرحله دیگر اظهار برائت است، که واجب است، مگر در صورتی که تزاحم اهم داشته باشد. و تقیه رخصت است و گاهی از اوقات واجب می شود.

سؤال: اگر شخصی عمداً دو حبه انگور درغذا بیندازد و بجوشد، آیا خوردن آن غذا جایز است؟

جواب: اطلاقات حرمت شامل می شود.

سؤال: اگر شخصی به کسی گفت که غیبت من را بگو و من راضی هستم، آیا غیبت این شخص جایز می شود؟

جواب: در غیبت دو حق است یک حق الناس، که این شخص از حق خود گذشت، و دیگری حق الله است، که خدا غیبت را حرام کرده است، لذا جایز نیست.

سؤال: باوجود اینکه آیه شریفه می فرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (مزمل 20) چرا در نماز بعد از سوره حمد باید سوره کامل خواند؟

جواب : این مسأله دلیل خاص دارد.

سؤال: پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: «شفاعتی علی امتی»، آیا شفاعت پیامبر صلی الله علیه وآله شامل تمام مسلمانان می شود؟

جواب: طبق روایات دیگر شفاعت پیامبر صلی الله علیه وآله شامل مومنین می شود.

سؤال: آیا شخص می تواند در حیات خودش تمامی اموالش را فقط به یکی از فرزندانش بدهد؟

جواب: اگر به ملکیت فرزند درآورد، اشکال ندارد، البته این کار مکروه است.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.