LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۱۴ ذی الحجه ۱۴۴۳)
کد 29652
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 28 تیر 1401 - 19 ذوالحجّة الحرام 1443

در روز سه شنبه ۱۴ ذی الحجه ۱۴۴۳ق (۲۳ تیر ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

مشروح مطالب مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:     

سؤال: آيا مس كردن خطوط قرآن بر روى موبايل اشكال دارد؟

جواب: مسِ خطوط قرآن كريم بدون وضو حرام است و مس جلد و حاشيه قرآن بدون وضو مكروه است. حال دست كشيدن به خط قرآن بر روى موبايل اگر عرفاً مس قرآن محسوب شود، این عمل حرام بوده، اما اگر عرفاً مس خط قرآن گفته نشود، اشكالى ندارد.

سؤال: اگر بر روی خط قرآن پلاستیک یا چسب شفاف زده شده باشد، مس کردن بدون وضو چه حکمی دارد؟

جواب: ظاهراً اشکالی ندارد، زیرا عرفاً مس خط قرآن نیست.

سؤال: ربا در معدودات چه حکمی دارد؟

جواب: ربای در قرض بین معدود و غیرمعدود فرقی ندارد و مطلقاً جایز نیست، اما در ربای معاملات در صورتی که معدود و عددی باشد، ربا نیست. اما اگر وزنی و کیلی باشد، ربا جاری است، زیرا ادله تصریح دارند که ربای در معامله در جایی است که کیلی و وزنی باشد.

سؤال: آیا نسخ تشریعی داریم؟

جواب: مشهور محققان فرموده اند نداریم و نسخ در روایات به نسخ تکوینی تفسیر شده است. لذا در مواردی که ظاهر در نسخ است، گفته اند که نسخ نیست، زیرا از ابتدا در دلیل منسوخ ظهوردراستمرار نبوده تا دلیل ناسخ ظهور را بشکند.

سؤال: آیا سفر فرزند در صورتی که والدینش راضی نباشند، سفر حرام است؟

جواب: صِرف مخالفت با والدین حرام نیست، بلکه عقوق والدین حرام است و عقوق یعنی قهر و البته ایذاء والدین نیز حرام است.

سؤال: اگر سفر عقوق والدین را به همراه داشته باشد، نمی شود گفت که سفر حرام و معصیت است، بلکه فقط آن عقوق حرام است؟

جواب: فرض این است که خود سفر مصداق عقوق است.

سؤال: پسری می خواهد با دختری که هم کفو او است ازدواج کند، اما والدین پسر راضی نیستند، آیا بدون اجازه می تواند ازدواج کند؟

جواب: اگر مصداق عقوق والدین باشد، جایز نیست، اما تاذّی والدین حرام نیست. البته مسأله محل خلاف است و صاحب عروه فرموده اند اطاعت والدین واجب است و در جای دیگر فرموده واجب نیست.

سؤال: آیا عرفان معتبر است؟

جواب: عرفان و معرفتی که در چهارچوب قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام باشد، معتبر و حجت است، اما خارج از این چهارچوب عرفان نیست.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.