الحمد للّه رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الخلق والمرسلین محمّد وآله الغرّ الميامين، واللعنة الدائمة على أعدائهم أجمعين من الآن إلی قیام یوم الدین.
تتمه چهارم
اگر دو مجتهد متساوی در علم بودند و یکی اورع بود، اورع را اختیار می کند. که به نظر می رسد، این لزومی نداشته باشد و حسن دارد. حال بنابر اینکه بگوییم تقلید اورع لزوم دارد، آیا اورعیت خصوصیتی دارد، یا کل مزیه؟ قاعدهاش اینست که اورعیت خصوصیت ندارد. ولو برای اورعیت به بعضی روایات استدلال شد، ولی سنداً و دلالةً تام نبود.
می گویند مرحوم آسید عبدالهادی شیرازی - به عنوان مجاز، نه حقیقت - می فرمودند: اعلم آن کسی است که جای مسائل را بهتر بداند، یعنی فرعی که مطرح می شود را بداند جایش کجاست و در جواهر و حدائق و... کجا بحث شده است و این با اکثر ممارسةً تلازم دارد.
دو مجتهد متساوی در علم هستند، که یکی حافظه اش از دیگری قوی تر است. اگر گفتیم، اعلم و اوثق مقدم هستند، این مورد هم مقدم است. اگر دلیل شرعی خاصی داشتیم فبها، ولی این خصوصیات از طرف شرع مطرح نشده و عقلاء اینها را متعیّن میدانند و خصوصیت ندارد.
تتمه چهارم 5
تتمه پنجم 6
اشکال موضوع خارجی بودن اورعیت 11
تتمه ششم 12
تتمه هفتم 14
تتمه هشتم 16
تتمه نهم 18
تتمه دهم 20
اگر اعلم در مسأله ای فتوی نداشته باشد 23
[مسأله چهارده]
چند تمهید 24
گسترش بحث 28
فوارق مسأله 29
تقلید میت به فتوای اعلم 31
[مسأله پانزده]
مقدمات 31
اشکال 36
مطلب دیگر 38
بررسی ذیل عبارت عروه 39
نکته 41
بازگشت به اصل بحث 42
حکم عمل جاهل مقصر ملتفت 47
[مسأله شانزده]
مراد از عمل جاهل 49
مسأله تجرّی 54
مشترکات و مفترقات قصور و تقصیر 58
تتمه ای برای تقصیر 62
مثالی از عروه 64
ملاک بطلان 65
دو مثال دیگر از عروه 66
وجوه بطلان 67
دو اشکال بر دلیل اول؛ اجماع 68
تعبیر برتر از مسأله 70
اقوال 71
بازگشت به دلایل و یک مؤید در بحث 75
وجه دوم بطلان، عدم تمشی قصد قربت 78
علم به مقربیت و قصد آن 80
بیان دو عبارت از شیخ انصاری 81
وجه سوم بطلان 83
مناقشه در این وجه 83
وجه چهارم بطلان 85
جواب از این وجه 86
تصحیح عمل جاهل 87
انشائیات (عقود و ایقاعات) 90
توضیح 91
مقدمه ای پیش از بیان اقوال 94
مثال 95
دو مناقشه در مقام 97
تتمه 100
اقوال 102
دو اشکال بر قول دوم 103
اشکال و جواب 103
قول سوم 104
بیان دو عبارت از رسائل و مصباح الأصول 104
وجه قول سوم 109
اشکال دیگر و جواب آن 111
مطلبی تابع فرع اول 114
سه وجه عدم اعتبار احتمال 115
بیان عبارت مصباح الفقیه 117
جهل به کیفیت انجام اعمال گذشته 120
دو دلیل عام و دو دلیل خاص 125
تفصیل بین قاصر و مقصر 127
قاعده فراغ و دو قرینه 128
بررسی دو دلیل خاص 130
[مسأله هفده]
اعلم کیست و چه کسی او را تشخیص می دهد؟ 133
اعلم کیست؟ 138
اشکال و جواب 143
[مسأله هجده]
عدم تقلید مفضول 147
بیان نکته ای مفید 148
تقسیم مسأله، به سه مسأله 149
دو عبارت مرحوم کاشف الغطاء 150
تفصیل صاحب عروه 151
دلایل 151
نکته 153
دو حیث طریقی و موضوعی باب تقلید 155
جواب از این استدلال 157
وجه سوم و چهارم موافقت اعلم و غیر اعلم 158
اشکال بر این وجه و جواب آن 160
[مسأله نوزده]
آیا تقلید غیر مجتهد جایز است؟ 163
فرع مسأله 164
دلیل سوم عدم جواز تقلید متمکّن از اجتهاد 167
ادله جواز تقلید با تمکّن از اجتهاد 171
دلیل اول 172
دلیل دوم 173
بررسی فرمایش مرحوم اصفهانی 174
دلیل سوم: اطلاقات 175
کلام برخی فقهاء 178
جواب 178
فرع دیگر 180
فرع دیگر 180
فرع دیگر 182
تحقیقی پیرامون مسأله تدلیس 183
اشکال 183
اشکال دیگر 185
فرع دیگر 185
[مسأله بیست]
اسباب معرفت اجتهاد مجتهد 187
حجیت علم 188
ادامه فرمایش صاحب عروه 190
جواب از اشکال حجیت بینه 192
ادله حجیت بینه، در عموم موضوعات 192
اشکالات اجماع 193
بیان عبارت مستمسک 194
بیانی در صغرای اجماع 195
عبارت صاحب ریاض 196
اشکال کبروی و جواب آن 197
اطمینان، در شناسایی اجتهاد مجتهد 198
جهات مختلف بحث بینه 200
عبارت مرحوم شیخ انصاری 203
عبارت مرحوم صاحب جواهر 205
بیان مقدمه 205
خبر حسی مخبر عاقل 207
چند نکته 207
آیا شیخ به این فرمایش پایبند هستند؟ 210
قول دوم: عدم شرطیت اجتهاد مطلق 212
عبارت الفقه 213
بررسی تمامیت ردع شرعی 214
مناقشاتی در وجه اول 215
ادامه مناقشه نقضی 216
جواب حلی 218
مؤید 219
بررسی ادامه فرمایش شیخ 220
جهات بحث بینه 222
حجیت ثقه 223
بیان امثله عروه 223
امثله عدم پذیرش قول ثقه در ثبوت موضوع 226
بینه، در لغت، آیات و روایات و عرف 227
آیا قول عدل واحد حکماً، بینه و حجت است؟ 232
بررسی قول اول 233
دو جواب از ضعف روایت 236
کنکاشی در عدم حجیت توثیقات و تضعیفات متأخرین 238
تبیین معنای متأخر 241
صدق لهجه مسعدة بن صدقه 244
عبارت علامه حلی در رجال 245
عبارت مجلسی اول 246
دو قرینه وثاقت مسعدة 248
روایت مسعدة و ردع از بنای عقلاء 248
جواب حلّی 250
نسبت بین عدالت و وثاقت 252
مؤیداتی در صحت سند حدیث مسعدة 254
تکمله ای در اعتبار مسعدة بن صدقة 256
چند فرمایش علامه در منتهی المطلب 259
وجه دوم اعتبار قول عدل واحد 262
استدلال به آیه اُذن 263
روایات 264
دلیل سوم: مناط و اولویت 266
اشکال و جواب 267
استدلال به آیه رکون، بر عدالت مرجع تقلید 270
استدلال به اصل تعیین 272
دلیل سوم، استدلال به حکم عقل 274
دلیل چهارم، اولویت 275
اشکال در اِخبار از اجتهاد شخص 276
دلیل سوم، استقراء 278
بیان چند نمونه روایی 278
تتبع جزئیات و استنتاج حکم کلی 281
عبارات فقهاء، در اعتماد به استقراء 283
بررسی صغرای مسأله و بیان روایات 286
دو اشکال و جواب 289
مؤیداتی از عبارات فقهاء 290
بررسی فرمایشی از شیخ انصاری 295
دو معنای تصدیق 297
استبعاد شیخ 299
عبارت مصباح الفقیه 299
عبارت مرحوم نراقی 300
بازگشت به طرق اثبات اجتهاد مجتهد 302
عبارات مرحوم صاحب جواهر 304
بیان عباراتی دیگر از فقهاء 308
استثنائات 312
ادله 316
مناقشات این دلیل 318
بیان قیاس برهانی 320
دلیل دیگر 323
عبارت مرحوم صاحب عروه 324
عبارت شیخ انصاری 324
ظهور صحیحه حریز در حجیت شیاع 328
بررسی یک فرع مورد ابتلاء 329
جواب از این اشکال 336
تأملی بر موثقه مسعدة بن صدقه 337
مرسله یونس 339
تحقیقی پیرامون اصحاب اجماع 340
دو اشکال به فرمایش شیخ الشریعه اصفهانی 344
ظاهر الحکم 346
حجیت ظواهر الفاظ 348
بررسی اصل فرمایش و قرینیت قرائن 349
استقراء و تتبع جزئیات 350
اشکال 351
دو اشکال استدلال 354
شخصی بودن لا ضرر و لا حرج 355
عبارت کتاب مبانی تکلمة المنهاج 357
صحیحه عمار 359
یک مثال 362
شیاع غیر متهم 362
اشکالات بنای عقلاء 363
بررسی تمامیت یا عدم تمامیت اشکالات 364
تفصیلات مسأله 367
اشکالات بر استدلال به روایت 369
سلیمان بن داود مِنقری 373
طریق شیخ صدوق 373
دلالت روایت 375
وجه تفصیلات 378
تتمّات 380
طریقیت شیاع مفید علم 384
عبارت مسالک الأفهام 385
صحیحه هشام بن حکم 388
عدم جعل و رفع علم 390
اشکالات تتمه پنجم 392
معنای اماریت شیاع 393