اگر چیزی را از سهم سادات مثل خانه، یخچال، فرش خریدند و بعد این سید فوت شد، اگر وارث دارد که به وارث میرسد چون ملکش شد ولو از خمس است. بحث اینجاست که اگر وارث ندارد این آیا میشود سهم امامu یا نه چون از سهم سادات خریدند برمیگردد به سادات؟ این مسأله در خمس صاحب عروه ذکر نفرموده، در زکات فرمودهاند تبعاً للروایاتی که در باب زکات دارد، فقط چون مسأله محل ابتلاء است و مورد سؤال است میخواهیم ببینیم از دلیل زکات استفاده میشود در باب خمس یا نه؟
در مقام دو مطلب هست که عرض میکنم: 1ـ روایات باب زکات است که بنابر مساوات که جماعتی قائل هستند که اگر در زکات گفتیم در خمس هم بگوئیم. روایات باب زکات خودش تعلیل دارد که آیا این علت است یا حکمت؟ اگر علت باشد اگر قائل به مساوات نشویم بین زکات و خمس در احکام باید تعمیم دهیم. اگر حکمت باشد نه، نمیتوانیم تعمیم دهیم. ملاک علت و حکمت چیست؟ در اینجا هست یا نیست؟
فهرست
جلسه 395. 5
جلسه 396. 13
جلسه 397. 22
جلسه 398. 30
جلسه 399. 38
جلسه 400. 48
جلسه 401. 56
جلسه 402. 62
جلسه 403. 69
جلسه 404. 78
جلسه 405. 85
جلسه 406. 93
جلسه 407. 99
جلسه 408. 107
جلسه 409. 113
جلسه 410. 120
جلسه 411. 126
جلسه 412. 133
جلسه 413. 140
جلسه 414. 148
جلسه 415. 156
جلسه 416. 163
جلسه 417. 173
جلسه 418. 183
جلسه 419. 192
جلسه 420. 203
جلسه 421. 213
جلسه 422. 221
جلسه 423. 230
جلسه 424. 238
جلسه 425. 245
جلسه 426. 254
جلسه 427. 264
جلسه 428. 272
جلسه 429. 281
جلسه 430. 290
جلسه 431. 300
جلسه 432. 309
جلسه 433. 320
جلسه 434. 326
جلسه 435. 334
جلسه 436. 342
جلسه 437. 349
جلسه 438. 355
جلسه 439. 364
جلسه 440. 371
جلسه 441. 380
جلسه 442. 390
جلسه 443. 399
جلسه 444. 407
جلسه 445. 414
جلسه 446. 420
کتاب های مرتبط