LOGIN
alshirazi.org
فقه نگاری حج «جلد چهلم»
ناشر :
مطالعه
‏ 08 مهر 1402 - 15 ربيع الأول 1445

طیب برای محرم حرام است علی الخلاف یا آن چهار تا پنج تا یا شش تا یا مطلق الطیب که از آن استثناء شده اگر اضطرار بود و ضرورت شد چه لبس طیب و چه أکل طیب و چه شم طیب هر سه حرام است و اگر اضطرار شد حلال می‌شود. عرض شد که بر مسأله اجماع است. روایات خاصه هست ولا ضرر ولا حرج داریم. اگر نه اجماعی بود و سند روایات خاصه بود لا ضرر ولا حرج برای ما کافی بود. از اول تا آخر فقه در واجبات و محرمات، اگر در واجبات فعل واجب ضرری شد و یا حرجی شد چه آن را رفع می‌کند؟ لا حرج ولا ضرر و لازم نیست که ما ادله خاصه داشته باشیم و اجماع داشته باشیم که همه جا هم نداریم اما اینجا هم اجماع داریم که اگر طیب برای محرم اجتنابش ضرری بود و یا حرجی بود که از آن تعبیر به اضطرار شده این اجتناب واجب نیست و حرام نیست برای این محرم طیب. روایت خاصه هم داشت که یکی را خواندم ولی چون یک مطالبی بر آن مترتب می‌شود روایت را دوباره می‌خوانم. صحیحه إسماعیل بن جابر: وکانت عرضت له ریح في وجهه من علة أصابته وهو محرم، صورتش درد گرفته بود و باد در صورتش آمده بود، قال: فقلت لأبي عبد الله علیه السلام: إنّ الطبیب الذي یعالجني وصف لي سعوطاً فیه مسک (یک انفیه‌ای برای من تجویز کرده که گفته این را استفاده کن تا درد صورتش خوب شود که در این انفیه مشک هست) فقال علیه السلام: إستعط به. (وسائل، ابواب تروک الإحرام، باب 19 ح1). این اصل مسأله.

فهرست

جلسه 1038. 5

جلسه 1039. 15

جلسه 1040. 27

جلسه 1041. 35

جلسه 1042. 47

جلسه 1043. 60

جلسه 1044. 71

جلسه 1045. 85

جلسه  1046. 95

جلسه   1047. 105

جلسه   1048. 115

جلسه   1049. 123

جلسه 1050. 134

جلسه   1051. 143

جلسه 1052. 151

جلسه 1053. 161

جلسه 1054. 171

جلسه  1055. 182

جلسه 1056. 190

جلسه 1057. 201

جلسه 1058. 211

جلسه 1059. 222

جلسه 1060. 232

جلسه   1061. 242

جلسه   1062. 252

جلسه   1063. 263

جلسه   1064. 272

جلسه   1065. 283

جلسه  1066. 295

جلسه   1067. 303

جلسه   1068. 312

جلسه   1069. 322

جلسه   1070. 332

جلسه   1071. 342

جلسه   1072. 351

جلسه   1073. 360

جلسه   1074. 368

جلسه   1075. 379

جلسه   1076. 391

جلسه   1077. 404

جلسه   1078. 418