LOGIN
alshirazi.org
فقه نگاری اجتهاد و تقلید «جلد هفتم»
ناشر :
مطالعه
pdf دریافت ‏ 17 تیر 1402 - 19 ذوالحجّة الحرام 1444

قول دوم در عدالت این بود که کاری به نفس ندارد. عدلت مظهر است و ظاهر خوب خودش عدالت است و اینکه شخص ملتزم به اتیان واجبات و ترک محرمات باشد عدالت این است. عرض شد به این قول استدلال شده به چهار روایت که روایات خوانده شد و عرض شد که اشکالی که نسبت به این روایات استدلال به آن‌ها شده، هم قائلین به ملکه و هم حسن ظاهر به عنوان تعبد نه طریقیه این‌ها هم اشکال به استدلال به این روایت کرده‌اند. ملکه‌ایها گفته‌اند که روایات ظهور دارد در اینکه ملکه است و این‌ها مظاهر عدالت است. و مقام اثباتش است و طریق عدالت است نه خود عدالت. حسن ظاهری‌ها فرموده‌اند که بر فرض که این روایات دلالت داشته باشد که عدالت اتیان واجبات و ترک محرمات است اما روایات حسن ظاهر و ادله حسن ظاهر اعم است از این و اگر مُثبتین یکی اخص بود و دیگر اعم، اخذ به اعم می‌شود چون قدر متیقن است. نه اینکه فقط بخاطر اینکه قدر متیقن است بخاطر اینکه اخص تنافی ندارد با آن اعم تا اینکه نسبت به مورد تنافی ما حمل عام بر خاص کنیم. در مُثبِت و منفی حمل عام بر خاص می‌شود اما در مُثبتین حمل عام بر خاص نمی‌شود. خاص بر مراتب عالیه حمل می‌شود چون تنافی نیست که قابل جمع عرفی نباشد. این حاصل عرائضی که دیروز عرض شد.

می‌آئیم سر سند این روایات. گرچه لزومی ندارد به این بحث...

جلسه 352. 5

جلسه 353. 16

جلسه 354. 21

جلسه 355. 31

جلسه 356. 40

جلسه 357. 49

جلسه 358. 56

جلسه 359. 65

جلسه 360. 70

جلسه 361. 77

جلسه 362. 86

جلسه 363. 94

جلسه 364. 101

جلسه 365. 110

جلسه 366. 116

جلسه 367. 122

جلسه 368. 128

جلسه 369. 136

جلسه 370. 144

جلسه 371. 156

جلسه 372. 165

جلسه 373. 174

جلسه 374. 182

جلسه 375. 191

جلسه 376. 198

جلسه 377. 206

جلسه 378. 215

جلسه 379. 221

جلسه 380. 228

جلسه 381. 234

جلسه 382. 241

جلسه 383. 250

جلسه 384. 256

جلسه 385. 264

جلسه 386. 273

جلسه 387. 280

جلسه 388. 289

جلسه 389. 296

جلسه 390. 305

جلسه 391. 313

جلسه 392. 322

جلسه 393. 330

جلسه 394. 337

جلسه 395. 345

جلسه 396. 354

جلسه 397. 361

جلسه 398. 369

جلسه 399. 378

جلسه 400. 387

جلسه 401. 395

جلسه 402. 403

فهرست 413