مسأله 25 باب تقلید عروة. عبارت مسأله این است: اذا قلّده من لم یکن جامعاً ومضی علیه برهة من الزمان کان لمن لم یقلد اصلاً فحاله حال الجاهل القاصر او المقصر. تقلید کسی که جامع الشرائط نبوده از نظر حکمی مثل تقلید کسی است که اصلاً تقلید نکرده است. چون تقلید منجز و معذر نبوده است و قولش اماره نیست.
این عمرو که از غیر جامع الشرائط تقلید کرده حکمش مثل زیدی میماند که اصلاً تقلید نکرده بوده است. حالا زیدی که تقلید نکرده جاهل قاصر بوده یا مقصر بوده، هر چه آنجا حکمش است، اینجا هم حکمش است.
آنقدر که من ملاحظه کردم احدی از فقهاء این مسأله ار حاشیه نکرده اند و وجهش شاید این باشد که صاحب عروه در دو مسأله قبل مطلب راجع به این مسأله را فرموده: یکی مسأله هفتم که این بود عبارتش: عمل العامی بلا تقلید ولا احتیاط باطل. اگر عامی است و احتیاط هم نکرده عملش باطل است. قاصر و مقصر را در مسأله 16 صاحب عروه فرموده است: ...
جلسه 403. 5
جلسه 404. 12
جلسه 405. 19
جلسه 406. 26
جلسه 407. 33
جلسه 408. 41
جلسه 409. 47
جلسه 410. 56
جلسه 411. 63
جلسه 412. 71
جلسه 413. 80
جلسه 414. 87
جلسه 415. 97
جلسه 416. 105
جلسه 417. 115
جلسه 418. 124
جلسه 419. 131
جلسه 420. 141
جلسه 421. 150
جلسه 422. 160
جلسه 423. 169
جلسه 424. 178
جلسه 425. 185
جلسه 426. 191
جلسه 427. 200
جلسه 428. 209
جلسه 429. 219
جلسه 430. 228
جلسه 431. 238
جلسه 432. 246
جلسه 433. 256
جلسه 434. 267
جلسه 435. 276
جلسه 436. 287
جلسه 437. 297
جلسه 438. 306
جلسه 439. 313
جلسه 440. 324
جلسه 441. 333
جلسه 442. 345
جلسه 443. 354
جلسه 444. 364
جلسه 445. 374
جلسه 446. 384
جلسه 447. 394
جلسه 448. 399
جلسه 449. 407
فهرست 414
کتاب های مرتبط